ایران دارای یکی ازبهترین مدیریتهای پسماندداری هسته ای درسطح دنیا است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:در کارگاهی که در سازمان انرژی اتمی راه اندازی شده از متخصصان آژانس بين المللی انرژی اتمی دعوت کردهایم تا به تبيين و تشریح ابعاد و زوایای عضویت ایران در کنوانسيون مشترک ایمنی سوخت مصرف شده و پسماندهای دارای رادیو اکتيو بپردازند.
به گزارش خبرنگار گروه سياسی خبرگزاری ميزان، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی طی مصاحبه ای تلویزیونی با اشاره به راه اندازی کارگاه آموزشی هسته ای در سازمان انرژی اتمی پيرامون ایمنی سوخت مصرف شده و پسماندهای دارای رادیواکتيو اظهار کرد: با توجه به فعاليتهای چندساله راکتورهای هسته ای در کشور به تدریج ميزان انباشت سوخت مصرف شده و پسماندهای هسته ای افزایش یافت و در نتيجه بحث ایمنی و مراقبت از این مواد را به اولویت تبدیل کرد. وی با اشاره به تشکيل کنوانسيون مشترک ایمنی سوخت مصرف شده و پسماندهای دارای رادیواکتيو از سال 2001 گفت: عضویت ایران در کنوانسيون مزبور باید مسير قانونی خود را طی کند و پس از بررسی و تایيد در دولت، توسط مجلس تصویب شود. کمالوندی با اشاره به بررسی ابعاد عضویت ایران در کنوانسيون ایمنی سوخت مصرف شده در کارگاهی که دایر شده است، گفت: در کارگاهی که در سازمان انرژی اتمی راه اندازی کرده ایم از متخصصان آژانس بين المللی انرژی اتمی دعوت شده تا به تبيين و تشریح ابعاد و زوایای عضویت ایران در کنوانسيون مشترک ایمنی سوخت مصرف شده و پسماندهای دارای رادیو اکتيو بپردازند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بيان اینکه ایران در بين کشورهای دنيا بيشترین کار کارشناسی را بر روی کنوانسيون های صنعت هسته ای انجام داده است، تصریح کرد: ما از دو سال پيش کار بر روی موضوع ایمنی سوخت مصرف شده را آغاز کردیم و با توجه به اینکه کشورما یک کشور هسته ای است بنابر این به استانداردهای بالایی در زمينه ایمنی مواد، محيط زیست وافرادی که در صنعت هسته ای مشغول فعاليت هستند نياز داریم. وی ادامه داد: کارگاه تشکيل شده در سازمان انرژی اتمی پيرامون بررسی ابعاد عضویت ایران در کنوانسيون ایمنی سوخت مصرف شده، سه روزه است ودر این کارگاه علاوه بر اعضای سازمان انرژی اتمی افراد و متخصصانی از ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه نيز حضور دارند.
کمالوندی با بيان اینکه ایران دارای یکی از بهترین مدیریتهای پسماندداری هسته ای در سطح دنيا است، گفت: اردیبهشت ماه بود که سایت پيشرفته انارک که قابليت دفن حجم بالایی از سوختهای مصرف شدهت و ضایعات هسته ای را دارد، توسط رئيس جمهور از طریق تله ویدئوافتتاح شد.
وی با اشاره به حضور متخصصان آژانس بين الملل انرژی اتمی در کارگاه آموزشی دایر شده درسازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: پس از برگزاری کارگاهی آموزشی ایمنی سوخت مصرف شده ما گزارش کاملی را با بررسی ابعاد و زوایای گوناگون جهت پيوستن ایران به کنوانسيون مشترک ایمنی سوخت مصرف شده در اختيار دولت قرار می دهيم و پس از طی شدن مسير قانونی و تصویب در مجلس عضو کنوانسيون مزبور می شویم.
(کد خبر: ۲۲۷۶۴۵ ۱۱:۳۲ ­ ۱۳۹۵ مهر ۱۱ :تاریخ)