گسترش مهاجرت با افزایش بیابان

حدود 30 درصد از مساحت استان اصفهان را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند.
یک میلیون و 20 هزار هکتار از اراضی موجود استان را بیابان ها تشکیل می دهند. این زمین های خشک و بی آب و علف، حالا بحرانی به وجود آورده اند به نام بحران بیابان زایی. «زلزله خاموش»، نام دیگر این پدیده است. مشکلات زیست محیطی روز به روز افزایش می یابند و به گسترش بیابان ها دامن می زنند. این روند آرام و خاموش پیش می رود. بیابان ها هر روز فربه تر از روز قبلشان می شوند و همانند افعی، دهان باز می کنند و منابع طبیعی را می بلعند. از سوی دیگر باعث آسیب رساندن به اکوسیستم طبیعی می شوند.
این موضوعی است که حسینعلی نریمانی، رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان در گفت و گو با «اصفهان زیبا» به آن اشاره می کند. آن طور که او می گوید: «حدود 30 درصد از مساحت استان اصفهان را بیابان ها تشکیل می‌دهند که در هشت شهرستان آران و بیدگل، اصفهان، اردستان، برخوار، کاشان، نطنز، نائین و خور و بیابانک پراکنده شده اند. از این مقدار، بالغ بر یک میلیون و 92 هزار هکتار جزء کانون های بحرانی فرسایش بادی هستند.» رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در ادامه سخنانش می گوید: «از آن رو به این مناطق، کانون های بحرانی گفته می شود که گرد و غبارها در این نواحی، خسارت های زیادی را به منابع زیستی وارد می کنند. علاوه بر این، باعث آسیب رساندن به جاده ها و مناطق مسکونی و اراضی کشاورزی و ...  می‌شوند.»
این کانون‌های بحرانی:سال 49 بود که گسترش بیابان‌ها کم کم نگرانی‌هایی را در اصفهان به وجود آورد و اداره منابع طبیعی را به فکر مقابله با آن انداخت، چرا که با استناد به برآوردی که در سال 89 در این باره صورت گرفت، این کانون ها خسارتی معادل با 390 میلیارد ریال به منابع اقتصادی وارد می کنند. مهار بیابان زایی با روند مطلوبی صورت گرفت تا به آنجا که حالا و در وضعیتی که 47 سال از اولین اقدامات برای جلوگیری از  این زمین‌های خشک و بی‌آب، می‌گذرد، بیابان های شهرستانی های اردستان و نطنز  و خور و بیابانک و کاشان به مرحله تثبیت پایداری رسیده‌اند. این در حالی است که کارشناسان وضعیت کانون های موجود را در شهرستان اصفهان (دشت سگزی تا گاوخوی)  همچنین محور انارک به نائین و منطقه نصرآباد در شهرستان آران و بیدگل بحرانی می‌دانند.
(سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ شماره روزنامه:  شماره 2956)