يک روز بدون گرد و خاک در 23 سال گذشته اصفهان

مدير كل هواشناسي اصفهان گفت: در دوره زماني بلند مدت ۲۳ ساله اخير، اين استان فقط يك روز بدون گرد و خاك داشته است.
 به گزارش ايرنا، مجيد بيجندي روز يكشنبه در اولين نشست خود با خبرنگاران، با بيان اينكه وضعيت گردو خاك در تير ماه ۹۴ بسيار بحراني تر از تير ۹۳ بوده است، افزود: وضع گرد و خاك در بهار ۹۴ بر اساس شاخص ديد، بحراني و نسبت به بلند مدت نگران كننده بود. وي با بيان اينكه هواشناسي تنها ارگاني است كه پديده گرد و غبار را از سالها قبل رصد كرده است، اظهار داشت: بيشترين تعداد ايستگاههاي هواشناسي در استان اصفهان وجود دارد و از اين نظر بزرگترين هواشناسي كشور هستيم. وي گفت: گرد و خاك در غرب و جنوب غرب استان منشا خارجي دارد اما در شرق، مركز و شمال اصفهان داراي منشا داخلي است. بيجندي خاطر نشان كرد: در بروز پديده گرد و غبار عربستان، عراق، افغانستان و... از سالهاي گذشته نقش داشته اند اما در سالهاي اخير در اثر بروز خشكسالي و وقوع جنگ ها، شرايط بدتري بوجود آمده و منبع گرد و خاك خارجي تشديد شده است.
وي با بيان اينكه دشت سجزي، انارك، نايين، ورزنه و گاوخوني به عنوان منابع داخلي استان ما را گرفتار گرد و خاك كرده است، افزود: كاهش بارندگي ها، قلع و قمع جنگل ها و درختان و فضاي سبز دليلي شده كه وضعيت بارشي و كانون هاي داخلي به عنوان پتانسيل قوي در ايجاد گرد و خاك ذكر شود و در مباني سنجش گرد و غبار مورد ملاحظه قرار گيرد.
بيجندي با بيان اينكه در مفاهيم و اصطلاحات هواشناسي واژه اي تحت عنوان ريزگرد وجود ندارد، تصريح كرد: ريزگرد يك واژه جعلي است و گرد و خاك و گرد و غبار صحيح است. وي گفت: به ذرات كوچك و با قطر ۵ ميكرون كه توسط باد جابه جا مي شود گرد و غبار گفته مي شود و اين ذرات از طريق نايژكها وارد خون مي شوند و متاسفانه بسياري از بيماريهايي كه امروز در سطح كشور شايع شده از گردو غبار هاي ريز ناشي مي شود. بيجندي با بيان اينكه هواشناسي تنها دستگاهي است كه در شرايط فعلي مي تواند در مديريت بحران به كشور و استان اصفهان بصورت ويژه كمك كند، افزود: بحران هاي آب، گردو غبار و آلودگي هوا امروز به سه بحران اصلي كشور و استان اصفهان تبديل شده و ما در هر سه حوزه صاحب نظر و صاحب فتوا هستيم. وي افزود: گستردگي وظايف هواشناسي در حوزه هاي پژوهشي، علمي و تحقيقاتي و همچنين اجرايي است و اين دو بال قدرتمند توان هم افزايي و خدمت به مردم را براي ما فراهم كرده است.
بيجندي با بيان اينكه مركز ملي ازن سنجي اصفهان تنها مركز خاورميانه است، اظهار كرد: مركز ملي خشكسالي اصفهان نيز به عنوان تنها مركز در كشور، خشكسالي كشور را بر اساس مساحت منطقه اي و شهرستان به شهرستان و بخش به بخش پايش و به مراكز تصميم گير و تصميم ساز ارائه مي كند. وي با بيان اينكه سازمان هاي هواشناسي و هواپيمايي كشوري جزو معدود سازمانهاي كشور هستند كه قوانين خارجي و بين المللي در آن معتبر و اجرايي است، افزود: هواشناسي از سازمانهاي حاكميتي و جزو معدود سازمانهايي است كه بر اساس استاندارد ها و قوانين كشور و بر اساس استانداردهاي جهاني و بين المللي (wmo) كه تحت نظر سازمان ملل متحد برنامه ريزي و ابلاغ مي شود فعاليت مي كند.
وي با تاكيد برنقش مهم هواشناسي در زمينه هاي مختلف اطلاع رساني، آگاهي بخشي و آموزش شهروندان در زمينه آخرين وضعيت آب و هوا گفت: از سلسله مباحث رسانه اي كه تدوين شده قصد داريم سالانه چهار نشست رسانه اي به فراخور حال استان و اتفاقاتي كه در مجموعه هواشناسي رخ مي دهد برگزار كنيم. مديركل هواشناسي استان اصفهان با بيان اينكه خبرنگاران و رسانه ها نقشي مهم در اطلاع رساني به موقع اخبار و وقايع مربوط به هواشناسي بر عهده دارند، خاطر نشان كرد :هواشناسي استان اصفهان براي اولين بار در كشور قصد بكارگيري خبرنگاران تخصصي در حوزه هواشناسي را دارد. وي با بيان اينكه حوزه هواشناسي به اطلاع رساني خاص نياز دارد، تصريح كرد: در جهت اطلاع رساني سريع و به موقع به مردم براي همكاري با خبرنگاراني كه بطور تخصصي و ويژه مسائل مربوط به هواشناسي را رصد مي كنند استقبال مي كنيم.
مديركل هواشناسي استان اصفهان به ارائه اپليكيشن تخصصي هواشناسي اشاره كرد و گفت: اين اپليكيشن با استفاده از توان فني داخلي و تكيه بر توانمندي هاي متخصصان برجسته هواشناسي اصفهان تهيه شده است. بيجندي به نرم افزار اندرويد اختصاصي هواشناسي اصفهان اشاره كرد و گفت: نرم افزار اختصاصي هواشناسي استان با هدف ارائه سريع و مناسب وضعيت جوي استان و آلودگي هواي شهر اصفهان تهيه شده و قابليت دريافت از پورتال هواشناسي استان اصفهان را دارد. وي با بيان اينكه اين اپليكيشن در بعضي از قابليت ها جهاني است و در هيچ نقطه دنيا نمونه مشابهي ندارد، اظهار كرد: به زودي اين اپليكيشن به عنوان اپليكيشن سازمان هواشناسي كل كشور ارائه خواهد شد.
بيجندي به وضعيت بارش در استان اصفهان اشاره كرد و افزود: اكثر نقاط استان بجز غرب استان، در زير خط تراز ما قرار دارد. وي با بيان اينكه هواشناسي تنها دستگاهي است كه بطور مستمر وضعيت هوا، بارش ها و خشكسالي ها را مورد رصد قرار مي دهد، گفت : در سال آبي جاري ( از اول مهر ماه تا پايان شهريور سال بعد ) بارش ها از سمت بارش هاي جامد به سمت مايع سوق پيدا كرده و ميزان بارش برف در سرچشمه هاي كوهرنگ وضعيت خوبي نداشت. وي به سنجش ميزان بارش ها بر اساس شاخص هاي spi , spei اشاره كرد و افزود : شاخص spi فقط بر مبناي بارش تحليل و خروجي ارائه مي كند اما شاخص spei تبخير و تعرق را علاوه بر بارش تحليل و بررسي مي كند. 
(۱۵:۲۰ - ۱۸/۰۵/۱۳۹۴ :خبر تاريخ | ۸۱۷۱۳۶۵۵ :خبر كد)