همدلی و عاطفه در انارک 1395 (5)

اجشن همدلی و عاطفه در انارک 1395نارک نیوز: امروز سه شنبه سوم فروردین ماه 1395 ساعت 16 تا 18 ششمین جشن همدلی و  عاطفه در درنجیل انارک برگزار شد.
از دیروز بارندگی های گاه و بیگاه در انارک را داشتیم. امروز نیز صبح بارندگی را داشتیم  که تا ساعتی هوا آفتابی و دوباره نیمه ابری و ابری شد به گونه ای که بعدازظهر بارش رحمت الهی و وزش باد سرد شدید و تگرگ را داشیم که تا 14 و 55 دقیقه ادامه داشت.
قبل از ساعت 14 و 45 دقیقه بساط چای آویشن آماده و به سختی آتش آن روشن شد که در هنگام بوران نیز شرکت کنندگان در این جشن در حال آمدن بودند. 
ساعت 16 بود که چای آویشن آماده و همراه با شیرینی حاج بادام و لیوان های یکبار مصرف کاغذی به مشتاقان ارائه شد. در این هنگام آسمان نیمه ابری و هوا فرحبخش و برخلاف تصور، زمین فاقد گل و آماده برای دید و بازدید همشهریان بود.
در این هنگام هجوم جمعیت مشاهده و صف طولانی ماشین های پارک شده تا صدها متر در دو طرف تفریجگاه تا مسافتی طولانی دیده می شد. امسال این جشن همراه با پایکوبی و موسیقی محلی سرنا و دایره همراه بود.
بازار دید و بازدید گرم و زن و مرد، پیر و جوان که موفق نشده بودند در روزهای آغازین سال نو به هم شادباش گویند و یا سالها از هم بی خبر بودند، توانستند دیدارها را تازه نمایند.
از همان ابتدا دختر خانمی دبستانی شروع به جمع آوری لیوانهای کاغذی ریخته شده توسط برخی از نوشندگان آویشن کرد که تا پایان جشن که هوا مطبوع بود ادامه داشت. تعداد حاضرین در پایان جشن بیش از هزار نفر بود که بتدریج از ساعت شش ربع کم برای جلوگیری از ترافیک جاده ای درنجیل را ترک نمودند.

دو کلام حرف حساب هم علاوه بر گفتگوهای موثر دیگر نقل جشن بود که در بین جمعیت بیش از دبگر حرفها طنین داشت:
1- اشاره به کوه درنجیل و انفجارها با دینامیت و کارکرد ماشین های کارخانه آسفالت سازی که این تفریحگاه با منظره طبیعی فوق العاده زیبا را کاملاً زشت و اثراتش در جلوه طبیعی منظقه تا قرنها باقی و از دهها کیلومتر دورتر قابل مشاهده  است. به جز اینکه منظره زشتی را ایجاد کرده، اثرات گرد و خاک، لرزش و مواد شیمیایی آزاد شده از انفجار بر سه سد آب آشامیدنی و آب مردم انارک که فاصله ناچیزی با آن دارند هنوز نامشخص است.
2- اشاره به زمینی صاف و هموار مناسب برای پارکینگ ماشین های سواری که شیاربندی گردیده و در آنها چند درخت سبز مشاهده می شود که رشدی هم ندارند.

هر دو پروژه در تضاد با یکدیگر و بدون کارشناسی و توجه به خواست مردم،می باشند. از یکطرف منظره طبیعی تفریحگاه را که می تواند در جذب توریسم موثر باشد را  اجباراً نابود می کنند در حالی که می شد کوهی دیگر از کوههای زیادی را که مناسب می باشند و در معرض دید نمی باشند در اختیار کارخانه آسفالت قرار داد تا بدینگونه بی محابا به طبیعت دهن کجی نکند و از طرف دبگر  دشت هموار مناسب پارکینگ را بالاجبار می خواهند درختکاری نمایند در حالی که با تهیه زیرساختها از جمله آب و خاک مناسب و خیابان بندی مناسب با پارکینگ و عبور یکطرفه می توانستند برای آسایش مردم بکار برند.

از گفتگوهای دیگر نیز وضع کاروانسرای موقوفی میراث فرهنگی در اجاره شهرداری انارک می باشد که قرار بود فرهنگسرای انارک هم باشد که در طول سال بازدیدش از مردم انارک گرفته شده و برای خالی نبودن عریضه، سه ساعت برای بازدید آن هم با  اجازه و نظر مدیر تام الاختیارش داده می شود.

واقعاً این سه مبحث برای انارک خجالت آور و دهن کجی و لجاجت با خواست عمومی می باشد که از سوی دولتیان توجهی به آن نمی شود.