اخطار پلمب برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی غیر مجاز

اقامتگاه‌های بوم‌گردی شیوه‌ای نوین از مهمان‌نوازی ایرانی در جذب گردشگر است که با هدف توسعه پایدار در جامعه محلی و نقاط محروم ایجاد شد و حالا به‌دلیل نداشتن مجوز از اتحادیه مهمان‌پذیرها با خطر پلمب مواجه است.
خبرگزاري مهر ديروز در خبري اعلام كرد كه اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي بايد زيرمجموعه اتحاديه مهمان‌پذيرها باشند.روزنامه همشهري نيز در پيگيري اين خبر در تماس با مالكان اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي در منطقه خور و بيابانك و كاشان و همچنين رئيس اتحاديه مهمان‌پذيران اصفهان دليل اخطار به اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي را جويا شد.
سياوش جلالي، بهره‌بردار و مدير رباط انارك و عضو شبكه خوشه‌سار بوم‌گردي با اشاره به اينكه اواخر سال گذشته اخطاريه‌اي با عنوان پلمب رباط انارك براي او ارسال شده است به همشهري گفت: اعلام كرده بودند كه اگر رباط انارك از اتحاديه مهمان‌پذيرها مجوز نگيرد به‌زودي پلمب مي‌شود. او با اعلام اينكه به او گفته شده بود دريافت مجوز براي اقامتگاه بوم‌گردي رباط انارك از اتحاديه مهمان‌پذيرها 250هزار تومان هزينه دارد، گفت: حدود 3ميليون تومان پول گرفتند و مجوز صادر شد. جلالي گفت: از سال گذشته كه عضو اتحاديه مهمان‌پذيرها شديم نه‌تنها امسال براي رباط انارك ماليات بسته شد كه حتي به چشم يك مجرم كه از پرداخت ماليات فرار كرده است به ما نگاه مي‌كنند و حتي اداره ميراث فرهنگي نايين خبر ندارد كه از اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي خواسته‌اند از اتحاديه مهمان‌پذيرها مجوز فعاليت بگيرند.
به گفته او، رباط انارك اكنون داراي 3مجوز روي ديوار است. يكي پروانه بهره‌برداري ميراث، ديگري پروانه بهره‌برداري بوم‌گردي و حالا پروانه بهره‌برداري از اتحاديه مهمان‌پذيرها.جلالي تأثير وجود اقامتگاه بوم‌گردي رباط انارك را افزايش بودجه اين محل در استان اصفهان و تجهيز 146خانه به انرژي خورشيدي دانست.
مازيار آل‌داوود، مالك خانه آتشوني در روستاي گرمه كه از پيشكسوتان در حوزه بوم‌گردي ايران است نيز به همشهري گفته است كه پيش از عيد بارها اخطار پلمب براي اقامتگاه بوم‌گردي او آمده و چون يك هفته مانده بود به عيد نوروز او مدارك مربوط به دريافت مجوز از اتحاديه مهمان‌پذيران را تكميل و ارسال كرد اما مجوزي به او داده نشد. او با اعلام اينكه مشخص نيست چرا اتحاديه مهمان‌پذيران استان اصفهان موضوع پلمب اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي را مطرح مي‌كند و پيگير آن است، افزود: الان در برخي هتل‌ها از برق ارزان‌قيمت استفاده مي‌كنند ولي ما هنوز همان مجوز را هم نداريم. مي‌خواهيم وام بگيريم نمي‌توانيم. مي‌خواهيم بيمه بگيريم نمي‌توانيم. عملا كاري براي ما انجام نشده و فكر مي‌كنم اين مشكلات تقصير همه ازجمله خود مالكان اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي است كه بايد ابتدا انجمن‌شان را به ثبت برسانند تا فعاليت‌شان رسميت يابد.
اكبر رضوانيان، مالك اقامتگاه تاريخي خانه نقلي در كاشان نيز مي‌گويد: 10روز است حكم تخليه اقامتگاه بوم‌گردي خانه نقلي صادر شده و گفته‌اند بايد خانه را تخليه كنم اما يارمحمدي، معاون گردشگري اصفهان فرصت يك‌ماهه براي تشكيل مجمع اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي را گرفته تا اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي از خطر پلمب و تخليه در امان بمانند. وي با انتقاد از برخي مالكان اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي كه پيگير تشكيل انجمن يا مجمع اقامتگاه‌ها نيستند، افزود: نمي‌دانيم چرا اتحاديه مهمان‌پذيرها پيگير اين داستان است؟
اسدالله صداقت‌پناه، رئيس اتحاديه مهمان‌پذيرهاي استان اصفهان پاسخ اين پرسش همشهري را كه چرا فشار بر اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي براي گرفتن مجوز از آن اتحاديه افزايش يافته است؟ مي‌گويد: ما فشار نمي‌آوريم. ماده91 قانون نظام صنفي گفته است هر بنگاه اقتصادي كه از يك ارگان و سازمان و اداره پروانه بهره‌برداري براي فعاليت مي‌گيرد موظف است از اتحاديه همگن مجوز بگيرد. وي افزود: در استان اصفهان حدود 70 اقامتگاه بوم‌گردي وجود دارد كه براي 20واحد پروانه ثبت صادر شده است.
صداقت‌پناه با اشاره به اينكه اداره اماكن از او خواسته است تا اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي تعيين صلاحيت شوند تا بتوانند فعاليت كنند، گفت: اينها مي‌آيند و يك‌نفر را براي يك شب يا 5 شب اقامت مي‌دهند كه بايد نرخ مشخص داشته باشند. ما هيچ مشكلي با اينها نداريم. اما اينها بايد قانونمند شوند.
(یکشنبه 10 خرداد 1394 - 08:49:18 | کد مطلب: 296723)