تبعید آیت الله العظمی مکارم شیرازی به انارک

مروری بر مبارزات آیت الله العظمی مکارم شیرازی علیه رژیم پهلوی 
به گزارش نویدتهران، مبارزات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی علیه رژیم پهلوی را مرور می کنیم...
کمیسیون حفظ امنیت اجتماعی شهرستان قم در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۵۷ ، محل تبعید آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی را به بخش انارکِ شهرستان نایین تغییر داد و ایشان در ۹ خرداد ۱۳۵۷ وارد بخش انارک شد.
ایشان حتی در دوران تبعید نیز زیر نظر ساواک بود؛لیکن معظم له در تبعید از فعالیت سیاسی غافل نبود. معظم له به همراه ده‌ها نفر از استادان حوزه علمیه قم در تیرماه ۱۳۵۷ در اعلامیه‌ای به مناسبت نیمه شعبان ۱۳۹۸ خطاب به«ملت مسلمان و آگاه ایران» با اشاره به حوادث جاری کشور نوشتند: «باید به جای برگزاری جشن‌های پرشکوه، مصایب سنگینی را که به دست این رژیم جنایتکار بر اسلام و مسلمانان وارد شده، به حضرت ولی عصر (عج) تسلیت گفت».
در همین حال برخی روحانیون در تلاش برای آزادی تبعیدیها بودند. آیت‌‌الله العظمی سیدعبدالله شیرازی از آیات مقیم نجف اشرف بود، که از شاه خواست که چند تن از روحانیون از جمله آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی که به علل مختلف از محلهای سکونت خود به نقاط دیگر تبعید شده‌ بودند، آزاد شوند.
در همین حال در ۳ مرداد ۱۳۵۷ رئیس ساواک اراک به خمین رفت و با آیت‌الله سیدمرتضی پسندیده گفت‌وگو کرد. در این دیدار آیت‌الله پسندیده پیشنهاد عفو سه نفر از روحانیون تبعیدی به نقاط مختلف کشور به اسامی ناصر مکارم شیرازی، هادی خسروشاهی، و اسدالله مدنی را مطرح کرد.
خبر انتقال به تبعید گاه چهارم: در گزارش ساواک درباره انتقال معظم له تبعید گاه چهارم در جیرفت آمده است: « از طرفداران خمینی است که در سالهای اخیر، کمتر فعالیت‌های علنی داشته است. در جریان حوادث ۱۹ دی۵۶، از محرکین درجه اول اخلالگرانه شناخته شد و به سه سال اقامت اجباری در شهرستان چاه‌بهار محکوم گردید. به سبب تحریکاتی که در محل انجام می‌داد، محل اقامت وی به مهاباد و از آنجا به انارک و بالاخره به جیرفت تغییر داده شده است.»
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی دراین‌باره می‌گوید: «چند ماهی در انارک گذشت یک روز خبر آوردند که جاى شما عوض شده و باید به تبعیدگاه چهارم، جیرفت. حرکت کنید؛ مامورین و ماشین آماده‌اند!
من فکر می‌کردم معنی ندارد که ما خاموش بنشینیم لذا راننده خود را فوراً خبر کردم و شبانه از بیراهه به قم آمدم و گفتم بالاتر از سیاهی رنگی نیست و نامه‌ای نوشتم و در انارک گذاشتم که صبح به مامورین بدهند به این مضمون: من برای مشورت با وکیل مدافعم به قم و تهران رفتم…،و اتفاقاً مقارن همین اوضاع، ایام دگرگون شد و عملاً برات آزادی ما صادر گشت».
پایان تبعید و آغاز مجدد فعالیتهای انقلابی: روزنامه کیهان در ۹ شهریور ۱۳۵۷ در خبری با عنوان «هفت روحانی تبعیدی آزاد شدند» نوشت; هفت تن از روحانیون سرشناس حوزه‌ علمیه‌ که‌ از مدت‌ها پیش به‌ نقاط مختلف کشور تبعید شده‌ بودند طى سه‌ روز گذشته‌ آزاد شدند وبه‌ قم بازگشتند. که حضرت حجت‌الاسلام ناصر مکارم شیرازى مدیر موسسه‌ مکتب اسلام از جمله‌ روحانیون تبعیدى آزادشده‌ است…»
(کد خبر : 19057 - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸)