خاله عصمت؛ جاذبه گردشگری معدن نخلک!

پتانسیل های ژئوتوریستی اصفهان - ژئوتوریسم ایران با وجود پتانسیل قوی که در خود نهان کرده هنوز تا جایگاه واقعی خود فاصله بسیاری دارد. بخشی از این تقصیر به دلیل عدم علاقه گردشگران به ژئوتوریسم و تورهای علمی و تحقیقاتی است. این قضیه در اصفهان هم که پدیده های ژئوتوریسم و معادن بسیاری در نزدیکی خود دارد به چشم می خورد. در میان همه این پدیده ها معدن نخلک با وجود جذابیت تاریخی و ژئوتوریستی همچنان مهجور مانده است؛ اما می تواند با تغییراتی گام مهمی در صنعت گردشگری اصفهان بردارد.
رونق شاخه ژئوتوریسم به شرطی رخ خواهد داد که لزوم این سبک گردشگری برای مردم روشن شود تا جامعه گردشگران به دنبال کاوشگری و درک جدیدی از دنیای اطراف باشند و برای چنین سفرهایی اقدام کنند.

معدن نخلک از کجا تا کجا: معدن نخلک در نزدیکی شهر انارک واقع شده است. جالب است بدانید انارک را در نزدیکی نخلک ساخته‌اند؛ چرا که این معدن از دوره ساسانیان به استخراج نقره مشغول بوده است و در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود ساکنان بسیاری داشته است. این سیر تاریخی را در خود معدن می توان مشاهده کرد. بخشی را توسط چهار تاقی قدیمی و بخش دیگری را از خانه های قدیمی موجود که اکثر آنها  متروکه شده است. همین باغ ها و خانه های قدیمی از جذابیت های این معدن است. ضمن اینکه هفت نوع خرما در این معدن یافت می شود که البته نگهداری از نخل ها کمی مورد کم لطفی قرار گرفته است. آب های زیر زمینی که از معدن بالا می آید و بعد از استفاده در کارخانه در دریاچه ای کوچک جا خوش می کند به زیستگاه پرندگان در فصل زمستان بدل شده است. موزه سنگ کوچکی نیز در خود معدن وجود دارد که از سنگ تا لوازم معدن تاریخی در آن یافت می شود. خود معدن هم از دو بخش تشکیل شده است. بخش قدیمی معدن که تا عمق پنجاه متری ادامه دارد و بخش جدید و در حال کار که تا عمق بالای دویست متر را با آسانسور طی می کند. برای هر کدام جذابیت‌های مختلفی وجود دارد مخصوصا وقتی که مدیریت مجموعه شما را به خوردن چای در چایخانه ای در عمق دویست متری دعوت می کند.

خاله عصمت رکن اصلی گردشگری معدن: جدای از تمامی مواردی که از جذابیت های معدن نام بردم مهم ترین عامل شهرت این معدن خاله عصمت است. پیرزنی که نزدیک به نود سال عمر دارد و از کودکی در این معدن مشغول به کار و ساکن بوده است. اکنون نیز مدیر و کارکنان معدن برای او احترام خاصی قائل هستند و هم صحبتی با او که شهرت خود را در برنامه ماه عسل کسب کرده برای همگان افتخاری بزرگ به شمار می رود. خاله عصمت با گردشگران مهربان است و به آنها اسپند چیده شده خود را می فروشد و هم صحبتی با او بخشی از جذابیت های منحصر به فرد این معدن است. خاله عصمت خود روایت کننده گوشه ای از تاریخ پر فراز و نشیب این معدن است و از زمانی می گوید که با کوه بری سنگ های معدن را به پایین می آورده است. هر سه فرزند او مهندس معدن شده و از کنار او رفته اند ولی خاله عصمت که جزیی از معدن به شمار می رود همچنان اینجا به دنبال عمر گرانقدری است که در اینجا گذرانده است. داستان او را از زبان خودش باید شنید. امیدوارم تورهای ژئوتوریستی در ایران خواهان و طرفدارهای زیادی پیدا کند و کاوش و کسب علم را با رفتار خود به کودکان بیاموزیم. دراین صورت سرمایه ای که در بخش معادن وجود دارد می‌تواند برای گردشگری هم اختصاص یابد که البته گردشگران خارجی به دنبال آن به کشور سرازیر می شوند.
(اصفهان ریبا / ۲۸ آذر ۱۳۹۶ / شماره 3097)