بهره برداری از عمق 240 متری معدن نخلک

با حضور معاون وزير صنعت/ بهره برداري از عمق ۲۴۰ متري معدن نخلك نايين آغاز شد.
 به گزارش ايرنا، مهدي كرباسيان روز چهارشنبه در آيين بهره برداري از اين معدن اظهاركرد: معدن نخلك حدود ۲ هزار سال قدمت دارد و خوشحاليم كه اين معدن مسئله معاش، توليد و اشتغال را در منطقه انارك نايين در حد ممكن تامين كرده است. وي به برنامه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن اشاره كرد و گفت: اين وزارتخانه، برنامه هاي زيادي در حوزه اكتشاف طراحي كرده است و استان اصفهان نيز در اين زمينه از ظرفيت هاي بالايي برخوردار است . معاون وزير صنعت ، معدن و تجارت و رييس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع ايران اظهاركرد: معدن و صنايع معدني، نماد اقتصاد مقاومتي هستند و پيگيري تحقق اقتصاد مقاومتي از محوري ترين برنامه هاي وزارت صنعت، معدن وتجارت است.وي با بيان اينكه در آينده بخش معدن و صنايع معدني نقش بسزايي در رشد اقتصادي كشور خواهند داشت، افزود: باتوجه به تاكيدات رهبر معظم انقلاب، رياست جمهوري و دولت براي برنامه ريزي در اين حوزه، اميدواريم در برنامه ششم توسعه، حمايت بيشتري از بخش معدن انجام شود.
استاندار اصفهان نيز با اشاره به اينكه معدن نخلك نايين در زمينه هاي اشتغال و ميراث فرهنگي براي اين استان از اهميت برخوردار است ، گفت: در زمان حاضر حدود ۲۰۰ نفر بطور مستقيم در اين معدن مشغول فعاليت هستند در حاليكه در ساليان گذشته بيش از ۵۰۰ نفر در اين معدن مشغول به كار بودند. رسول زرگرپور از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا زمينه اشتغال يكهزار نفري در اين معدن و صنايع وابسته به آن را فراهم كنند. وي با اشاره به جايگاه اصفهان در بخش معدن و صنايع وابسته اظهار كرد: اين استان در بخش معدن پس از كرمان در جايگاه دوم كشور قرار دارد و شرق استان اصفهان نيز به عنوان محور توسعه صنايع معدني استان، نقش مهمي در كسب اين جايگاه دارد.
استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به اينكه گردشگري به عنوان محور توسعه اين استان تعيين شده است، گفت: باتوجه به سابقه دو هزارساله معدن نخلك انارك نايين، و سازه هاي قديمي كه در اين معدن وجود دارد، اين محل مي تواند به عنوان يكي از مراكز گردشگري مورد توجه قرار گيرد. زرگرپور اظهار كرد: بخشي هايي از اين معدن ۲ هزار ساله قابليت ثبت ملي و جهاني را دارد و با بازسازي بخش هايي از آن مي توان زمينه گردشگري معدني را در اين محل فراهم كرد. وي با اشاره به كمبود آب در شرق استان و وجود محدوديت براي انجام فعاليت هاي كشاورزي در اين منطقه تصريح كرد: با ايجاد موزه براي معدن دو هزارساله نخلك ، اين معدن به اولين موزه معدني كشور تجهيز خواهد شد.
مهندس عليرضا ساعي مدير مجتمع معدني نخلك نايين نيز با اشاره به اين كه ذخاير باقي مانده اين معدن حدود ۱۰۰هزار تن مي باشد، گفت: براساس اكتشافات انجام شده در عمق ۲۴۰ متري اين معدن، ۴۰۰ هزارتن به ذخائر آن اضافه شد. ساعي افزود: از اين معدن ساليانه ۲۵ تا ۳۰ هزارتن ماده معدني با عيار متوسط شش درصد استخراج مي شود كه كارخانه تغليظ اين مجتمع، ساليانه ظرفيت توليد ۲ هزارتن كنستانتره سرب را دارد. وي تصريح كرد: عمده محصول اين مجتمع معدني به خارج از كشور صادر مي شود. معدن نخلك در۱۰۰ كيلومتري شرق نايين و شهرستان نايين نيز در ۱۴۰ كيلومتري شرق اصفهان قرار دارد.
(۱۹:۲۱ - ۰۷/۰۵/۱۳۹۴ :خبر تاريخ | ۸۱۷۰۰۴۳۶ :خبر كد)