به کارگیری پساب فاضلاب شهری در توسعه فضای سبز انارک

به کارگیری و تصفیه پساب فاضلاب یکی از طرح های استراتژیک در جهان به شمار می رود. این طرح سال هاست در کشورهای توسعه یافته با هدف بهینه سازی مصرف آب اجرا می شود و فاضلاب شهری طی یک فرآیند علمی مجدد برای آبیاری محصولات کشاورزی و یا به کارگیری در صنعت و حتی شستشو به کار گرفته می شود.

طی یک دهه گذشته در ایران نیز شرکت فولاد مبارکه و ذوب آب آهن اصفهان نیز از پیشتازان به کارگیری این طرح برای تامین آب مصرفی خود بوده اند و فاضلاب شهری شهرهایی همچون مبارکه و لنجان توسط این صنایع مورد استفاده قرار گرفته که ضمن درآمدزایی برای این شهرها صرفه جویی بالایی را نیز برای هر دو شرکت فراهم کرده است.

در انارک و در دوره کنونی شورای شهر با توجه به ضرورت توسعه فضای سبز و تامین آب مناسب برای موارد غیر شرب این طرح مد نظر قرار گرفت.
محمد پاکروان، ریاست شورای شهر انارک معتقد است: با اجرای این طرح ضمن تامین آب مناسب برای توسعه فضای سبز می توان بستر چرخش آب در محیط شهری انارک را نیز فراهم کرد.

شهردار و شورای شهر انارک پس از بررسی آزمایشگاهی آب و خاک به این نتیجه رسیده اند که آب موجود برای آبیاری گیاهان به هیچ وجه مناسب رشد گیاهان در انارک نیست و باید کیفیت آب را بهبود بخشید.

سبحانی نسب، شهردار انارک نیز پس از تحقیقات لازم در این زمینه و بازدید از طرح به کارگیری پساب در منطقه یزد به شورای شهر پیشنهاد می دهد در صورت تامین هزینه امکان اجرای طرح پساب فاضلاب شهری در انارک نیز وجود دارد که این طرح به موافقت شورای شهر می رسد.
ریاست شورای شهر انارک در جهت تامین مالی این پروژه با ریاست سازمان انرژی اتمی ایران مکاتبه و بخشی از بودجه این طرح را از سازمان مذکور تامین می کند.
اکنون بیش از ۴۰ درصد از این طرح در انارک به انجام رسیده است و مابقی آن نیازمند مشارکت مردمی و سازمانی است.
پاکروان که نماینده شهرستان نایین در شورای استان نیز هست در این باره اظهار داشت: طرح پساب فاضلاب شهری انارک پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است اما در سال جدید نیازمند همکاری مردم و سازمان ها جهت تکمیل این پروژه استراتژیک هستیم.
وی ادامه داد: در صورت تکمیل این طرح این قول را به مردم می دهیم که امکان جاری شدن آب به وسیله جوی از کوه صفا به سمت جنوب شهر انارک و همچنین ایجاد یک پارک جنگلی در حاشیه انارک را فراهم خواهیم کرد.

در صورت تکمیل طرح پساب فاضلاب شهری انارک ضمن رفع مشکل تامین آب مورد نیاز فضای سبز انارک بستر ایجاد پارک جنگلی و حتی زنده کردن باغات انار سطح شهر و حتی کشت برخی محصولات کشاورزی نیز فراهم می شود و دیگری در تامین آب مورد نیاز کشت و فضای سبز به شهرهای دیگر وابستگی وجود نخواهد داشت.
(سینا ایرانپور انارکی - 9 فروردین 99)