اولویت واگذاری معادن به شرکت‌های دارای واحد فرآوری باشد

بخش خصوصی واقعی‌به‌دنبال احیای معادن متروکه است/ اولویت واگذاری معادن به شرکت‌های دارای واحد فرآوری باشد

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی گفت: از سال گذشته که قیمت ارز به‌طور سرسام‌آوری افزایش یافت، تمامی معادلات معدن‌کاری عوض شد. در حال حاضر یک بیل مکانیکی حدود 3 میلیارد تومان قیمت دارد و تامین آن برای معدن‌کار بخش خصوصی عملا غیر ممکن است. در این شرایط تنها معدن‌کارانی قادر به فعالیت هستند که دارایی‌هایی را از قبل داشته باشند. 
کیهان گوهرین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت ما معدن مس مسکنی را در مزایده سال 88 برنده و در سال 90 موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری آن شد. عیاری که برای این معدن اعلام شد، 0.91 درصد بود. اما با اکتشافات تکمیلی انجام شده حین بهره‌برداری اکنون مشخص شد که عیار معدن پایین‌تر از آن رقم و حدود 0.6 درصد است. در حال حاضر عیار حد معادن مس دنیا بسیار پایین آمده است. قبلا عیار حد این معادن بیش از یک درصد بود و این در حالی است که اکنون عیار 0.5 درصد نیز صرفه اقتصادی دارد.
وی افزود: شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی در انارک فعالیت دارد که در شرق استان اصفهان قرار گرفته است. علاوه بر معدن کنونی، محدوده‌هایی نیز هستند که پتانسیل تبدیل شدن به معدن را دارند. این شرکت اقدام به شناسایی برخی از این محدوده‌ها کرده است. بنابراین تلاش می‌کند که عملیات اکتشافی را روی آن‌ها انجام دهد. اما ممکن است شرکت ما دیگر توان مالی برای فعال‌سازی و بهره‌برداری از معادن جدید را نداشته باشد.
مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی با اشاره به اعداد و ارقامی که در خصوص میزان ذخایر اعلام می‌شود، گفت: در کشور ما صحبت از ذخایر 30 میلیون تنی مس می‌شود؛ باید دانست که عیار مس در تعیین ذخیره آن بسیار مهم است. اگر عیار این ذخایر پایین‌تر از حد اقتصادی باشد، نمی‌توان از آن‌ها برداشت کرد. ارزش یک معدن به فلز محتوی آن است نه کانسنگ. در حال حاضر فلز مس حدود 6 هزار دلار در هر تن قیمت دارد. گفتنی است که هیچ معدن و تکنولوژی‌ معدنی نمی‌تواند 100 درصد یک ذخیره معدنی را استخراج و استحصال کند. در حال حاضر بهترین راندمان استحصال حدود 85 درصد است.
افزایش قیمت ماشین‌آلات، معدن‌کاری را دشوار کرده است
گوهرین با بیان اینکه هم‌اکنون درآمد بخش خصوصی آن‌قدر نیست که بتواند ماشین‌آلات و تجهیزات استخراج و بهره‌برداری را تامین کند، بیان کرد: در زمان آغاز به‌کار معدن مس مسکنی، یک بیل مکانیکی 780 میلیون تومان قیمت داشت. اگر یک معدن‌کار قصد راه‌اندازی و بهره‌برداری از معدنی را داشته باشد، بیشترین مشکل را در تامین ماشین‌آلات و تجهیزات خواهد داشت. بخش خصوصی واقعی در معدن هرگز به‌دنبال کسب ثروت نیست، بلکه قصد دارد با گسترش فعالیت‌های معدنکاری، به ایجاد اشتغال، بهره‌برداری از ثروت‌های پنهان کشور و درآمدزایی افراد جامعه کمک کند.
وی توضیح داد: با اینکه شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی به تولید مس خالص می‌پردازد، نمی‌تواند به‌راحتی ماشین‌آلات معدنی را برای فعال‌سازی معادن جدید خریداری کند. برای شروع معدن‌کاری در معدن کوچک یک بیل مکانیکی، یک بولدوزر، چندین کامیون و یک دستگاه حفاری نیاز است که بر اساس قیمت روز آن‌ها، جمعا 12 تا 15 میلیارد تومان ارزش دارند.
مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی با اشاره به اینکه این شرکت تنها در بخش اکسیدی معدن فعالیت می‌کند که روش فرآوری آن لیچینگ است، افزود: برای احداث یک واحد فرآوری لیچینگ با ظرفیت تولید 500 کیلوگرم در روز کاتد، به 10 میلیارد تومان سرمایه نیاز است. در این واحد باید یک سنگ‌شکن، واحد خردایش، واحد نرمایش، تعبیه وان‌های خاص برای تولید کاتد و رکتیفایر نصب شود. علاوه بر این، اسید سولفوریک به‌عنوان یک حلال قوی برای فرآوری مس اکسیده نیاز است که قیمت آن اثر زیادی بر تعیین عیار حد و قیمت تمام شده تولید دارد.
در اوج اتفاقات منفی، کاهش قیمت اسید سولفوریک به کاهش قیمت تمام شده کمک کرد
گوهرین با ابراز خرسندی از کاهش قیمت اسید سولفوریک در سال جاری، گریزی به وضعیت بازار این ماده اولیه در سال گذشته زد و عنوان کرد: در سال گذشته به‌دلیل رشد نرخ ارز، متاسفانه بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی که دولتی هم هستند، قیمت اسید سولفوریک را به‌صورت سرسام‌آوری از 200 تومان به‌ازای هر کیلوگرم تا یک هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم افزایش دادند. افزایش 5 برابری قیمت اسید سولفوریک در کمتر از یک سال باعث سخت شدن کار واحدهای لیچینگ شد که این ماده را به‌عنوان خوراک مصرف می‌کنند. ناگفته نماند که در سال گذشته واحد اسیدسولفوریک سرچشمه هنوز به مرحله تولید نرسیده بود اما با آغاز تولید اسید از این مجموعه، خوشبختانه قیمت‌ها به‌شدت کاهش یافته و به حدود 175 تومان به‌ازای هر کیلوگرم رسیده است.
وی ادامه داد: اسید سولفوریک یک محصول جانبی از فرآیند تولید مس سولفیدی در مجموعه سرچشمه است که کاهش قیمت آن در بازار، به بسیاری از معادن و واحدهای فرآوری نیازمند به اسید کمک بسیاری کرد به‌طوری که برخلاف تورم بخش معدن، قیمت تمام شده تولید مس در تکنولوژی لیچینگ کاهش پیدا کرده است. در مجموعه مسکنی دپوی فراوانی از کانسنگ مس با عیار 0.2 تا 0.3 درصد مس وجود دارد. در صورتی که این کانسنگ تانک لیچینگ شود، اسید بسیاری را مصرف خواهد کرد. حال که قیمت اسید کاهش یافته است، فرآوری کانسنگ عیار پایین مقرون به‌صرفه خواهد بود.
بخش خصوصی واقعی، فعال‌سازی معادن را برعهده گیرد
مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی انتظار دارد که طرح فعال‌سازی معادن کوچک مس توسط بخش خصوصی انجام شود چرا که ممکن است بخش دولتی رغبتی به سرمایه‌گذاری در معادن کوچک نداشته باشد. در طرح فعال‌سازی معادن کوچک باید اولویت‌بندی شود کدام معادن در نزدیکی واحدهای فرآوری قرار دارند.
وی افزود: در حال حاضر واحد فرآوری شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی فعال است و معدن موجود ممکن است نهایتا 2 تا 3 سال خوراک واحد فرآوری را فراهم کند. بنابراین نیاز مبرمی به معدن جدید و تامین خوراک دارد.
گوهرین در پایان تاکید کرد: همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد، هدف بخش خصوصی واقعی ایجاد اشتغال و احیای معادن متروکه است. زمانی می‌توان اشتغال‌زایی واقعی در بخش معدن را محقق کرد که سرمایه‌گذار اطمینان داشته باشد خوراک کارخانه فرآوری تا چند سال تامین شود؛ بر این اساس حتی می‌توان ظرفیت فرآوری و استخراج را نیز افزایش داد.
(1398/05/20 17:45)