طرح‌های کاغذی به نتیجه نرسید! سایه سنگین آلودگی‌ بر سر نصف جهان

... سجزی و انارک بحرانی‌ترین کانون‌های گرد و غبار اصفهان
رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان نیز دراین‌ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: اگرچه در مناطق بیابانی استان اصفهان ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی وجود دارد، اما باید گفت دو کانون موسوم به سجزی و انارک بحرانی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند.
حسین‌علی نریمانی ادامه داد: مطالعات دفتر امور بیابان کشور بیانگر خسارت بیش از ۳۹۰ میلیارد ریالی کانون بحران دشت سگزی در طول یک سال اخیر است.
وی تأکید کرد: مطابق با تعاریف کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی، در هر اکوسیستم که توسط انسان یا عوامل طبیعی تخریب سرزمین اتفاق بیفتد سرانجام منجر به ظهور و توسعه بیابان می‌شود.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به اینکه نمی‌توان به سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان موجود دل‌خوش کرد، گفت: سو ء مدیریت در اکوسیستم یا توسعه و عمران، مغایر با سند آمایش استان می‌تواند منجر به توسعه بیابان‌ها شود.
تأکید کرد: گرچه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در طول ۴۵ سال گذشته با اجرای پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی بیش از ۳۰۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت برای کنترل طوفان و فرسایش ایجاد کرده است ولی نباید فراموش کنیم که مدت نیم‌قرن طول کشیده است تا ۳۰ درصد کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان کنترل و تثبیت شوند.
مدیریت سرزمین و مشارکت مردمی؛ مؤثرترین راه حل‌های کاهش بیابان‌زایی
وی اضافه کرد: حالا اگر فرض کنیم شدت بیابان‌زایی کاهش یابد یا صفر شود حداقل ۲۰۰ سال زمان برای تثبیت کانون‌های باقیمانده زمان و اعتبار نیاز است درحالی‌که می‌توان با مدیریت سرزمین و با مشارکت مردمی در کمترین زمان از اثرات سو تخریب سرزمین یا بیابان‌زایی کاست.
راه‌حل‌های پیشنهادی مؤثر کارشناسان در کاهش بیابان‌زایی عبارت از حفاظت جنگل‌های دست کاشت موجود در کشور و چشم‌پوشی از هرگونه اجرای طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی در آن، رعایت الزامات و برنامه‌های سند آمایش سرزمین استان اصفهان به‌عنوان مبنای علمی و قانونی توسعه، مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش اکو توریسم (طبیعت‌گردی یا بوم گردشگری) و صنایع انرژی‌های پاک (باد، آفتاب و غیره) به‌جای سرمایه‌گذاری در صنایع مخرب یا هزینه‌بر و نامتناسب با شرایط استان اصفهان است.
(کد خبر: ۱۴۴۹۶۲ -  ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۸)