به یاد مرحوم استاد علی فتوحی انارکی

انارک نیوز - گرامی داشت هنرمند خوش صدای انارک آقای علی فتوحی که یاد و خاطره اش زنده است.

فتوحی جان ، ز چه شد یکدفعه خاموش شدی 
مملو از مهر و صفا ، یکسره بی هوش شدی 

همه اشعار تو زیبا و ، صدایت چه رسا
ز شزاب معرفت ، اکمل و مدهوش شدی

علی استاد آواز و ، نوازندگی چندین ساز
این گمان نیست چو برفتی ، فراموش شدی

دیگر نشنیدیم ، نی و ، ترانه ، تصنیف تو را
از فرط بلا ، فعل قضا ، دافع و در کوش شدی

آری، زوجودت بسی مسرور و تومحبوب فلوب
قلب تو ریش و ، به سازت کاستی پوش شدی

گر رنج و مشقت زتنت ، خُلق تو آرام و نکو
نَک دعوت حق گشتی و از جام ولا نوش شدی

مردن و محو ، ز قاموس هنرمندان نیست
خاصه ، در چند هنر عجین و در جوش شدی

نام تو فخر دراین خطه و ، یادت باقی است
پر درخشش ، به لقاء زود کفن پوش شدی

مغفوری ومرحوم علی، فاتحه برروح و روانت
بر خاک نقابت بنهادی و ، به آغوش شدی

" بی قرارم " ، ز فقدان جنین دوست شفیق
نام تو زنده ، چو مجذوب دل و گوش شدی

علی محمدی زاده انارکی ( بی قرار )
۱۶ / ۵ / ۹۷

هنرمندان نمی میرند
دوست فرهیخته و گرامی ،هنرمند مردمی و محبوب ، مرحوم استاد علی فتوحی ،روانش شاد . این یاد بود جهت معرفی مرحوم به سایر دوستان و همچننین تسلی خاطر خانواده ایشان و یادی از پدرومادر مرحومشان تقدیم میدارم .
اینجانب آن مرحوم را از همان زمانی که صدایش از جانب همکلاسان دوره ابتدائیش کشف کرده بودند می شناسم. اولین بار درحالی که بنده در آموزش و پرورش انارک استخدام ومشغول کاربودم جهت برگزاری جشنی نیازبه قاری قران داشتیم که ضمن معرفی دوستان وی خودم به درمنزلشان که هنوز درمحله قدیم انارک بود رفتم مادر مرحومشان اشاره کردند علی هست ولی بعلت کم رویی قایم شده بالاخره باسماجت بنده ایشان برای اولین بار اجرادرحضورجعیت راپذیرفتند .ازآن موقع دریافتم که صدای بسیار دلنشین و زیبا دارند . تا اینکه چندین بار به عنوان تک خوان سرود و ترانه از وی دعوت میکردیم . ازآن پس کماکان حضورایشان درسایر مراسم ها دیده میشد . بعدها که در شهر یزد مشغول کارشدبه کلاسهای کلاسیک آواز و موسیقی روی آورد که مورد استقبال بسیاری از هنردوستان آنجاقرار گرفت .لذا پیشرفت و علاقه ی وی روز بروز بیشتر مشاهده میشد که حضور ایشان در جشنها ومراسم ها پیوسته در انارک هم به چشم میخورد وبه محبویت ایشان می افزود تااینکه اقدام به دادن سیدی وهنر نمایی او گردید که معرف حضور همگان است .
پس از چند سال اقامت در یزد به اصفهان آمدند . ابتدا از این بابت ناراحت بود چراکه دوستان زیادی را از دست داده بود تااینکه بزودی در اصفهان هم جایش باز شد واین نگرانی ازوی کاسته شد . استاد علی فتوحی علاوه بر آواز و تصنیف و ترانه های محلی به چندین ساز ایرانی ازجمله تمبک و دف ، نی ، سه تار و کمانچه نیز مسلط بودند و واقعا باهنر شعر و آواز و موسیقی سنتی رابطه ی تنگاتنگی داشت . اشعار انارکی و بعضا فارسی را خودش می سرود و آهنگسازی مینمود و بیشتراشعارفارسی را هم از شعرای نامی استفاده می کزد .
آن مرحوم هیچگاه نمی خواست با القاب و عنوان مطرح شود لذا با این همه هنرمندی باز هم تاحدودی گمنام بود . دردوشهرهمزبانمان از صدای گرم ایشان بنام شهر خودسیدی بافیلم پر کرده بودند بدون انکه نامی از او برده شودکه انارکیها شاکی شده بودند.
من و ایشان بارها به اتفاق در منزلمان با اجرای آهنگ وصدای زیبایش باخواندن اشعار اینجانب ساعتها اوقاتی را سپری می کردیم .سازو نوای علی هیچگاه انسان راازخود بیخودنمی کرد ، بلکه انسان رابه خودمی آورد.
مرحوم استاد علی فتوحی ازلحاظ هنری دارای نبوغ و افکار والایی بودند ، به انارک و اطراف بسیار علاقه داشت. به پدر،مادر، اقوام و دوستان علاقه وافری داشتند .دو ترانه جدا برای پدر ومادرش زمانی که درقید حیات بودند ،خوانده همچنین ترانه هایی برای انارک واطراف. وی به ساده زیستی اهمیت میداد .دوست داشت پسرش هم درآینده بخواند. ازدیگر هنرهایش اجرای نوحه خوانی دلنشین در روزهای تاسوعا و عاشورا بویژه همراه دسته زنجیرزنی در انارک بود . از زمانی که آن حادًه تلخ برایش پیش آمد ، بسیاربه شکست روحی دچارشد که چندین عمل مشکل روی صورتش انجام گرفت . بارها من به او دلداری می دادم ،می گفت ؛ خوشبختانه حنجره ام آسیب ندیده .هرچه از بعد شخصیت و صداقت ایشان بگویم کم گفته ام..
اغلب پیامهایمان به صورت شعربود که سروده خودمان بودومصرع یا تک بیت یکدیگررا جواب میدادیم .
دو جمله آخرش درپاسخ پیامهایم که این اواخر برایم ارسال کرده چنین نوشته اند : " امیدوارم یکباردیگر به منزلتان بیایم و شما اشعارتان را دکلمه کنید من هم آهنگ بنوازم وفیلم بگیریم "."علیخان شما همیشه در روح و ذهنم خواهی ماند ."
خدارحمت کند این دوست عزیز و مخلص را . خداوند به خانواده اش صبر عنایت کند .
جهت شادی روح آن مرحوم فاتحه .