بهره‌مندی از هنر نمایش، روشی مؤثر برای ماندگاری آموزه‌های دینی و اخلاقی در ذهن کودکان

لمس شخصیت‌های کتاب «۱۰ قصه از امام رضا(ع)» در قالب عروسک‌ها و شخصیت‌های نمایشی، تأثیری ماندگار از آموزه‌های دینی و اخلاقی کتاب در ذهن مخاطبان به‌جا می‌گذارد.
طاهره رفیع، کتابدار کتابخانه عمومی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) انارک شهرستان نائین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، درباره آمادگی این کتابخانه برای اجرای جشنواره رضوی گفت: کتابخانه ما پیش از آغاز هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی برای اجرای آن برنامه‌ریزی کرده و فعالیت‌هایی را باهدف گسترش این حرکت فرهنگی پیش‌بینی کرده بود. وی با اشاره به جمع‌خوانی کتاب «۱۰ قصه از امام رضا(ع)» نوشته مژگان شیخی برای گروه‌هایی از کودکان پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی انارک به‌عنوان بخشی از این فعالیت‌ها گفت: باحضور در تعدادی از مدارس و پیش‌دبستانی‌های و قصه‌گویی از منابع جشنواره رضوی از کودکان دعوت کردیم برای شرکت در ایستگاه نقاشی به کتابخانه مراجعه کنند و آنان نیز با شور و اشتیاق از این حرکت فرهنگی استقبال کردند. وی افزود: برگزاری نشست کتابخوان با محوریت معرفی کتاب «بانوی ملکوت» برای نوجوانان دیگر اقدام کتابخانه علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در راستای گسترش جشنواره بود که با شرح زندگی حضرت معصومه(س) ارتباط مناسبی با این گروه سنی برقرار کرد.
رفیع ادامه داد: کتاب‌های «چلچراغ شیراز» و «ماه غریب من» نیز در کلاس حفظ قرآن کتابخانه به شرکت‌کنندگان معرفی شد و استقبال خوبی درپی داشت. این کتابدار با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از توان سایر ادارات و سازمان‌ها در گسترش این جشنواره گفت: ارسال بروشورهای جشنواره و معرفی منابع به سایر ارگان‌ها و جذب تعداد زیادی از کارمندان و مراجعان آنها، روش دیگری برای آشنایی بیشتر شهروندان با جشنواره کتابخوانی رضوی است و جذب تعداد زیادی از  شرکت‌کنندگان با این روش، انگیزه ما را در گسترش این جشنواره دوچندان کرد.
وی درباره اهمیت ارتباط با دیگر سازمان‌ها به‌واسطه جشنواره رضوی گفت: این ارتباط علاوه‌بر معرفی جشنواره رضوی و منابع آن، موجب آشنایی بیشتر عوامل و مراجعان این سازمان‌ها با فعالیت‌ها و ویژگی‌های کتابخانه شده و مسیر را برای حضور بیشتر اعضای جامعه در کتابخانه‌های عمومی، هموار می‌کند.
کتابدار کتابخانه عمومی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) انارک با اشاره به اهمیت ایجاد عادت مطالعه در سنین کودکی و نوجوانی، تصریح کرد: با آموزش فرهنگ کتابخوانی از دوران کودکی و نوجوانی این عادت، درونی و همیشگی شده و در آینده شاهد حضور نسلی کتابخوان در جامعه خواهیم بود. این کتابدار با تأکید بر ضرورت بهره‌مندی از شیوه‌های متنوع برای انتقال مفاهیم به کودکان  و نوجوانان گفت: یکی از روش‌های کتابخانه عمومی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) انارک برای آموزش کودکان و نوجوان استفاده از هنر نمایش است. این نمایشها با بهره‌گیری از عروسک‌های کوچک و ساده تهیه شده از مواد بازیافتی، اجراشده و این کودک را برای حضور در فعالیت‌های آموزش‌محور، ترغیب می‌کند. وی با اشاره به اجرای نمایش «دعای باران» و «صیاد و آهو» از مجموعه «۱۰ قصه از امام رضا(ع)» افزود: قصه‌های این کتاب سرشار از نکات جذاب و آموزشی است و وقتی کودکان و نوجوانان آن را در غالب نمایش می‌بینند، علاه‌بر سرگرمی، آموزش را نیز تجربه می‌کنند. این نوع یادگیری، هم لذت بخش است و هم دیر فراموش می‌شود.
رفیع درباره اهمیت به‌کارگیری نمایش در کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: استفاده از این روش، پاسخی مناسب به نیاز درونی کودکان و نوجوانان به بازی و سرگرمی است. مخاطب از طریق نمایش آموزش می‌بینند، تربیت می‌شود و ذوق هنری و خلاقیتش نیز شکوفا شده و گسترش می‌یابد. وی با اشاره به تجربیات خود در بهره‌گیری از این روش در کتابخانه علی‌بن موسی‌الرضا(ع) انارک گفت: لمس شخصیت‌های «کتاب ۱۰ قصه از امام رضا(ع)» مانند: آهو، گنجشک، شکارچی و... در قالب عروسک‌ها و شخصیت‌های نمایشی، تأثیری ماندگار از آموزه‌های دینی و اخلاقی کتاب در ذهن مخاطب به‌جا می‌گذارد. وی ادامه داد: استفاده از این روش، وقت زیادی از یک کتابدار را به خود اختصاص می‌دهد، اما ماندگاری کتاب و قصه در ذهن بچه‌ها و ارتباط خوب آنها با کتابخوانی، دلیل خوبی برای استفاده کتابداران از نمایش‌های کودکانه در کتابخانه‌ها است.
کتابدار کتابخانه علی‌بن موسی‌الرضا(ع) انارک، تأثیر بخش‌های متنوع جشنواره بر افزایش رفت‌وآمد کودکان و نوجوانان به کتابخانه‌های عمومی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی، بزرگ‌ترین اتفاق فرهنگی کتابخانه‌ها در این دوره است و کودکان و نوجوانان  نیز برای شرکت در فعالیت‌های متنوع کتابخانه‌ها با محوریت جشنواره، شور و شوق زیادی دارند.
(۱۳۹۶/۴/۳۱ - ۰۹:۰۲ شناسه خبر :۶۴۲۹۸۹)