چه باید کرد؟

 انارک نیوز – "ای مدیر، من آنچه شرط پیام رسانی است با تو می گویم، تو خواه از سخنم پند گیر و خواه رنجش". 
دیدگاهها از شنبه سی و یکم خرداد ماه 99 تا آدینه ششم تیر ماه به شرح زیر می باشد. 

 الف- چکیده خواستها یا "آنچه عیان است، چه حاجت به بیان است":
هشدار: برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی به خصوص شستشوی کامل دستها با آب و صابون و دست نزدن به صورت، استفاده از ماسک و کمترین تماس با دیگران انجام شود.
1- قصابی، یکی دیگر ازمشکلات دیرین حل نشده انارک!
2- کی کارتهای ملی به دست درخواست کنندگان می رسد؟ (پاسخگو: آقای بقایی نیا)
3- کی گاز انارک به خانه ها می رسد؟ (پاسخگو: آقای بقایی نیا)
4- پروژه بزرگ شترپروری و مزرعه اشتران در انارک.

 ب- در آغاز به اخبار تکمیلی می پردازیم:
4- به نظرتون می شه کویرها بشن مبدا تولید ثروت کشور و اهالی کویر درآمدشون دهها برابر قبل بشه؟ به نظرم صنعت پرورش شتر می تونه جواب خوبی برای این پرسش باشه. غذای شتر، خار بیابونه و آب شور و شیرین هم که خیلی کم می خوره و می تونه هشت لیتر شیر بده و گوشت اش هم که طبع اش گرم و عالیه. به نظرتون ما با داشتن ۸۶ میلیون هکتار کویر از جمله کویر لوت و کویر مرکزی که در ۱۸ استان پخش هستند می شه یک روزی بزرگترین صادر کننده گوشت شتر دنیا بشیم؟؟

پ- اینک گزیده دیدگاه ها و راهکارها یا "گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است":
1- قصابی، یکی دیگر ازمشکلات دیرین حل نشده انارک!
- خانم فرازی: به کجا می رویم؟ پنجشنبه 99/3/29 به قصابی رفتم. گفت به من زنگ زدن که خانم ف. در تلگرام چنین صحبتی ((ناپزبودن گوشت)) کرده است. گفتم من که خودم به شما گفتم که نوشتم و دوراز واقعیت نبود. گفت من دیگه به تو گوشت نمی دم، از اینجا برو. بالا خره گوشت گوسفندی که نداد و گفت اگر گوشت شتر بخواهی بهت می دم. گفتم چرا گوشت گوسفند نمی دی؟ پسرش گفت گوشتی را که معلوم نیست از کجا گرفته ای حالا به گردن ما گذاشته ای. گوشت که نباید دو یا سه ساعته بپزه، گوشت زمان پختش هفت، هشت ساعت طول می کشه. مجبور شدم دو کیلو گوشت شتر از قصاب بخرم ودریغ از تکه ای گوشت گوسفندی که بده. گفتم چرخش کن. چرخ کرد و گوشتی که در پاکت ریخته بود از چربی، قرمزی گوشت درآن دیده نمی شد. اونایی که اونجا بودن گفتن اینکه همش چربیه گفت چرخ گوشت مشکل داره و هرگوشتی چرخ کنیم اینجوری می شه.  به مردم گفتم شما چرا هیچی نمی گین؟ گفتن ما چشممونا می بندیم. تعجب کردم که به همه می گفت گوشتی را که شش ماه پیش خریده حالا می گه نرینه نبوده. دود از سرم بلند شد. گفت من بیست ساله اینجا هستم هیچکس تا حالا شکایتی نداشته.
- آقای حسینی: مردم انارک از نبود نظارت کافی بر دامهایی که در شهر دیگری ذبح می شوند و مطمئن نبودن از بیماری و سلامت اونهاست که معترض هستند و اینکه نمی دونند آیا آن حیوان پیر یا جوان و یا نر با ماده بوده هست. آقای ر. بیست ساله که از جندق ماشین کرایه می کنه و گوشت می اره برای انارک. پس چجوریه که قصابهای انارک که پروانه گرفتند می گن نمی صرفه ؟!؟! بالاخره یک جای کار می لنگه دیگه. خانوم فرازی اونجا بوده و بهش اعتراض کرده و دارن میگن رفتار پسرش با من اینجوری بوده و همچین حرفی زده ولی کسی اعتراضی نکرد و همه کلاه خودشون رو گرفتند و ساکت موندند. تا ما انارکیها یاد نگرفتیم هوای همشهری رو باید داشته باشیم و نباید بخاطر دوکیلو گوشت مصلحت بینی و مصلحت انگاری کنند.  ما می گیم مردم، مگر مردم کی هستند؟ من و شما و دیگران می شیم مردم .‌ فقد در انارک هست که پشت هم نیستند همشهریهامون. البته بجا بوده وقتی بشما گفتن گوشت بهت نمی دم شما هم می گفتی بدی هم نمی خوام و البته دیگران هم در تائید شما  محل رو ترک می کردند و دیگر از اونجا خرید نمی کردند. می دونه همه انارکیها تنها هستند و کسی دیگری رو حمایت نمی کنه. حتی ممکنه بر علیه هم کار کنند اما حمایتی درکار نیست. البته بدون قانون نمی شه کاری کرد و اینجاست که مسئولین باید مدنظر قرار بدن و قوانینی وضع کنند که مثلا حیوان  ماده بالای دو سال برای فروش نباید ذبح بشه و هرچند وقت یکبار بپرسند این حیوان رو از کی خریدی و چند سالشه و نر یا ماده بوده و طبق قانون رسیدگی. خلاصه سوابق رو جمع آوری کنند و به سمع و نظر مردم برسونند تا این مسائل حل شده باشه برای مردم. پیشتهادم اینه که: آیا نمی شه به مرغ فروشیها یا یک سری از سایر اصناف مثل فروشگاه های زنجیره ای مجوز داشتن گوشت بسته بندی داد که بصورت وزن شده داخل بسته هایی سلفون شده باشه و در معرض دسترس مردم باشه. البته می تونه اون گوشت از اصفهان تهیه و یا گوشت همانجا را ذبح و تقسیم و بسته بندی کنند.
- آقای کافی: زمانی که پدر من قصابی داشت و برادرم سحر ساعت 4 کشتارگاه، ساعت 6 گوشت تو قصابی باید می بود. عادت شده بود از قدیم و بارها بخشدار می فرستاد دنبالمون بیا بخشداری! حالا چی شده؟ چربی گوشت زیاده و بالاخره جواب می خواست.
2- کی کارتهای ملی به دست درخواست کنندگان می رسد؟
- خانم حلوانی: باتوجه به اینکه ۲سال از تعویض کارتهای ملی گذشته  تعدای ازهمشهریان هنوزموفق نشدند کارت جدید را دریافت نمایند.
3- کی گاز انارک به خانه ها می رسد؟
- آقای حسینی: وقول پیرجنهای ناروسینه: شالله گو راست بو دی درو.
- خانم زاهد: وقتی که این مناطق به گاز سراسری وصل شد می توانند شیرینی گازرسانی به تمامی شهرهای استان را میل بفرمایند. هنوز در قدم اول هم درجا می زنند.
4- پروژه بزرگ شترپروری و مزرعه اشتران در انارک.
- آقای حسینی: پرورش شتر کاری پر زحمتیه ولی خب یجورایی از گله بز و گوسفند داری راحت تره. چون دیگه مثل گله گوسفتد چوپان دائمی دنبالشون نمی خواد.

ت- بالاخره با "شکوفه های امید" به پاسخ کارگزاران می پردازیم. در اینجا از آقای علی بقائی نیا عضو شورای اسلامی شهر انارک بخاطر پاسخگویی سپاسگزاریم.
2- در خصوص کارت ملی پیگیریهای لازم انجام شده متاسفانه هنور هیچ کارت ملی صادر نشده. البته این مشکل سراسری است. به محض آماده شدن از طریق پیامک به اطلاع متقاضیان می رسد.
3- شرکت گاز به طور رسمی از اول تیرماه مشغول به کار شده در حال حاضر پرسنل شرکت با جدیت مشغول تست لوله های گاز می باشند. به محض پایان تست نصب کنتور شروع می شود.

کلیه اخبار، پیشنهادات و دیدگاهها همراه با تصاویر مربوطه در گروه تلگرامی "نارُسّینَه راهکار" موجود و نوشته بین ((  )) در بالا از انارک نیوز می باشد.