چه باید کرد؟

انارک نیوز – "ای مدیر، من آنچه شرط پیام رسانی است با تو می گویم، تو خواه از سخنم پند گیر و خواه رنجش". 
دیدگاهها از شنبه شانزدهم فروردین ماه 99 تا آدینه بیست و دوم فروردین ماه به شرح زیر می باشد. 

 الف- چکیده خواستها یا "آنچه عیان است، چه حاجت به بیان است":
هشدار: برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی به خصوص شستشوی کامل دستها با آب و صابون و دست نزدن به صورت و کمترین تماس با دیگران انجام شود.
1- کمیاب شدن انغوزه در اطراف انارک، چرا؟ (پاسخ از مهندس لوکی)
2- خیرات در انارک در روزهای خیرات در انارک با چند پیشنهاد.
3- کمپین آزادسازی حیوانات و پرندگان و تخم گیاهان را کاشتن. 
4- بررسی طرح تسویه فاضلاب شهر انارک برای استفاده در آبیاری فضای سبز انارک 
- بندهای شرکت کشت و صنعت قدومه کویر پرآب شد
5- گله از برخی سرمایه گذاران انارکی 
6- دستبرد به الکتروموتور کولرهای روی پشت بام 
7- جریمه سرعت غیرمجاز در جاده نایین به انارک در نزدیکی نایین (پاسخ از آقای میرزایی) 
8- آیا منتخبان مردم پاسخگو هستند؟ 
9- روش انتقاد گروه 
10- تجهیز ایستگاه گاز چه شد؟

ب- در آغاز به اخبار تکمیلی می پردازیم:
1- با اعلام بسته بودن آرامستان در روز سه شنبه سیزدهم ماه شعبان با توجه به شیوع کرونا ویروس وفراگیری ابتلاء به این بیماری شهروندان از مراجعه به آرامستان انارک در روز سیزدهم شعبان خوداری نمایند و نذورات خود را در بسته بندی های بهداشتی درب منازل توزیع نمایند.
2- برای جلو گیری از شیوع کرونا شهرداری انارک در شانزدهمین روز فروردین در چندین مرحله با استفاده از تجهیزات ضد عفونی کننده اقدام به ضدعفونی کردن ساختمان شهرداری ودیگر ادارات،معابر  اماکن وفضاهای عمومی شهر جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح شهر انارک توسط نیروهای خدوم شهرداری وآتش نشانی انجام گرفت.

پ- اینک گزیده دیدگاه ها و راهکارها یا "گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است":
1- کمیاب شدن انغوزه در اطراف انارک 
- خانم های فرازی: من هر گز بخاطر نمیارم که هیچ سالی بیابون انغوزه ش به این کمی بوده باشه. همیشه خودش با آب بارونی که باریده سبز شده. خداکنه اونهایی که بذرشا میکارن بذرهای جاهایی که انغوزه ی تلخ دارن نیارن. هم سیگیی گو باغچوهاشنی از ما هگیره وییا وو شنی جی از ما هگیره. 
سال گذشته نباید اجازه بهره برداری داده می شد متاسفانه تا ما فکر کنیم دستور از بالا همیشه درسته کاری از پیش نمی ره. تیغ زنی برا منطقه انارک چه سودی داشته؟؟ اولین پیامدش همین خشک شدن منطقه که بود، مثبتاشو بگین. 
- خانم زاهد: تا زمانیکه عامل انسانی به این منطقه هجوم نیاورده بودند حتی در خشکسالیها انغوزه فراوان بود ولی بعد از آن سال به سال دریغ از پارسال با این حساب یک جای کار می لنگد. سال گذشته هم انبوه نبود ولی امسال که دیگر در حد نوبر است.
- آقای رشیدی: قبل از اینکه فکر بعدش را بکنن اجازه دادن برداشتها بی رویه انجام بشه واز بذر پاشی صحیح هم خبری نیست تازه بذر تنها پاشیدنم که به درد نمیخوره خوب بارندگی و بقیه شرایط هم نیازه.  - مهندس زاهد: دراین تل و تپه های انارک چه کسی میتواند نظارت کند و بهره بردار نیز فکر تولید بیشتر و سود بیشتر. متاسفانه بهره بردار بر خلاف همه اموزشها و تعهدات بنظرم و بدون شک به بوته های کم سن دست درازی کرده  و بهره بردار میدونه چکار کنه زیر سوال نره. 
- ناشناس: تواین چند سالم که اصلأ بهار سالی خوبی نشده انارک که پنج سال یکبار تیغ بزنن برای جای خوبه که تو پنج سال حداقل بهار سال باشه نه که تو انارک خشکسالیش بیشتر از بهار سالیش بوده.  وقتی  بوته های جوان قبلی روییده شد آن وقت مجوز نابودی بوته های بزرگتر ومسن تر وقدیمی برای منفعت اقتصادی همان افراد بذرکاشت  صادرشود..!! نبایدمردم بومی انارک رو نادیده گرفت ولذتی که افراد بومی انارک مخصوصاً بزرگترهادرگل گشتی وچیدن این گیاه باارزش ومیل آن بصورت خام یاپخته باماست ویاآش معروف انغوزه میبرد ندروفراموش کنیم. گیاه انغوزه زمانی ازبین میره که پس ازبهارسالی به گل بشینه ویه قول معروف چغر درکنه یعنی ساقه ذخیمی از مرکز بوته بالا میاد وصدها یاهزاران بذزاز یک گیاه تولید وپخش میشه بعد گیاه میمیره. ..!! اما این چندسال گیاه بزرگ ومادری نمانده که تواین موقعیت بهارسالی بخواد بذرپاشی کنه! ! 
- حسینی: گیاهی که تیغ میزنی برگ و ساقه نمیده که گل و تخم بده. یک پیسنهاد دارم جناب لوکی. میشه منطقه انارک رو منطقه ممنوعه و میراث جهانی اعلام‌بفرمایید. با دیدن انغوزه هاب سبز شده هم ‌میشه فهمید که کار دست بوده یا  خود طبیعت. وقتی پای تخریب محیط زیست هست و بخصوص محیطی زیستی اصیل و قدیمی مثل انارک باید جلو افراد خاطی رو گرفت. 
- آقای توکلی: گله دار مرتع کن مس وکود مراد وکندچوا اصلا تو منطقه من کسی برا تیغ زدن انغوزه نیامد چون نمی کذاشتم کسی بیاد ولی پارسال گل عجبی دادن وبعدش خشک شدن ولی هنوزم زیاده 
- آقای کافی: اینها با واقعیت اتفاق افتاده تو انارک منافات دارد. تعاونی هم دورسر دواندن انارکی هست جدی نگیرید. 
2- خیرات در انارک در روزهای خیرات در انارک
-خانم زاهد: به نظر من اینکار (پخش نذورات درب منازل) اصلا صحیح نیست مگر اینکه در هنگام پخت و پخش نظارت بهداشت وجود داشته باشد. لطفا همشهریان عزیز امسال از این مراسم چشم پوشی فرمایند و یا در حد افراد داخل منزل تهیه ببینند که ثوابش به اموات برسد. اما چه بهتر که هزینه پخت سیرک به صورت نقدی به مستمندان پرداخت شود.
- خانم حلوانی: عزیزان میتوانندپختن سیروک راحذف ونذورات خودرادرصورت امکان جهت خریدماسک ودستکش وموادضدعفونی وموادشوینده تهبه وبسته بندی ودرب منازل همشهریان  توزیع نمایند.
3- آزادسازی حیوانات و پرندگان و تخم گیاهان را کاشتن.
- آقای حسینی: من مقداری تخم که از منطقه فلان جمع کرده بووم رو در اون منطقه کاشتم این کاشتن هم از اقای جعفر زاهد یاد گرفتم . همیشه میگفتند :  دیگران‌کاشتند و ما خوردیم . ما میکاریم که دیگران بخورند. من از دوستان خواهش میکنم این سنت تخم کاشتن و آزاد کردن حیوانات در قفس رو بهش بپردازیم که از امسال پایه گذارز بشه . چیزی مثل همون دور همی سوم عید در دره انجیل سنت بشه.
- آقای رشیدی: تصورشم قشنگه سوم فروردین همراه با جشن صدها پرنده مفید آزاد بشن.
4- طرح تسویه فاضلاب شهر انارک برای استفاده در آبیاری فضای سبز / بندهای شرکت کشت و صنعت قدومه کویر پرآب شد
- مهندس زاهد: طرح تصفیه اب را دوستان شورا و شهردار رفتند از نزدیک در یزد دیدند و تمام مراحل کارشون زیر نظر مشاور در حال انجام  است و خیلی از مراحل اجرای پروژه توسط پرسنل شهرداری با صرفه جویی  کامل در حال انجام هست. بیاییم و‌بدوستان شورا و پرسنل خدوم شهرداری اطمینان کنیم.
- آقای حسینی: قصد ما مطلع شدن و باز خورد گرفتن از مسئولین هست که بهترین عمل برای شهرمون انجام بشه. بنظر من قبل از کار باید تحقیق بشه و بعد از انجام پیگیری. مگر و مگر هزاران مهر و امضاء زیر برگه ها((ی طرحهای انجام شده معیوب)) نبود. بنظرتون بهتر نیست بجای ساخت اون آب فاضلاب تصفیه کن که می خواند پمپ کنند بالا ((اکنار کوه صفا)). گود برداری بکنند و مسیر چند رودخانه کوه های اطراف رو منتقل کنند به گودال زیر سد انارک. اونوقت از اونجا آب باران شیرین و تمیز پمپ هم نمی خواد بیاد برای شهرمون ؟؟!!! دقیقا نمی دونم رود کدوم کوههای اون منطقه به این مسیر حاری می شه ولی چنانچه یک لیسانس زمین شناسی نگاهی بکنه بنظرم بهتر باشه. 
- آقای مطلبی: اون قسمتها را که شرکت کشت و صنعت قدومه کویر (سهامی خاص) برای کشت گیاهان دارویی همه سد خاکی زده و همه آبها را جمع آوری کرده و بر اثر بارندگیهای سوم فروردین بندهای واقع در جاده طالمسی آبگیری شد. 
5- گله از برخی سرمایه گذاران انارکی 
- مهندس زاهد: اون روزگار بزرگان انارک خیلیاشون مالک و معدن دار بودند که مردم انارک را بکار گرفته بودند و از خیلی نقاط دورتر حتی اصفهان ، طبس و ... نیز اینجا کار میکردن اما حالا نگاه کن همینا که به اسم انارک و انارکی منت میزارن که معدن و کارخانه راه اندازی کردند سنگ به سایه جوونهای انارکی میزنند و نوع شیف کاریشون باعث شدن اون غریبه نیز مجبور نباشه در انارک ساکن بشه کارهای  به این بزرگی هیچ تغییری در وضعیت رو برشد انارک  انجام ندهد اگر انارکی کار کن نیست پس چرا هر کاری میکنید به اسم انارک می کنید؟
6- دستبرد به الکتروموتور کولرها
- خانم های فرازی: شنیده ام در انارک موتورهای کولر و ... رو از پشت بام دزدیدند!!!! حتما ساکنین برید پشت بامهاتون بررسی کنین. هم خودمان بیشتر مراقب باشیم و هم عزیزان زحمتکش نیروی انتظامی بیشتر نظارت. ایکاش دوربین در بعضی جاها نصب می شد.
7- جریمه سرعت غیرمجاز در جاده نایین به انارک در نزدیکی نایین
- ناشناس: دوستان عزیزی که از نائین به انارک رفت و امد دارید توجه داشته باشید دوربین کنترل بعد از تصویه خونه فاضلاب نائین سرعت های بالای 50 کیلومتر را بعنوان تخلف سرعت غیر مجاز ثبت می کنه.
8- پاسخگویی منتخبان
- آقای شجاعیه: هر شهروندی در هر مقامی میتواند از شورای شهرش ؛ نماینده مجلس حوضه انتخابیه اش سوال بپرسد و آنها باید جوابگو باشند.
- آقای حسینی: این که می فرمایید هر شهروند میتواند سوال بپرسه البته ارمانی هست پس برو خودت امتحان کن.
9- روش انتقاد گروه
- خانم فرازی: این گروه گروه بیان چالش و ارایه راهکاره. از هندوانه زیر بغل همدیگر گذاشتن معذوریم. اگه تحملمون تو این گروه بالا نباشه دوام نمیاریم .این گروه با تمام گروههایی که تا کنون فقط پست فوروارد میشده متفاوته . مطالب به روز و برخاسته از دل مردم و با نگاهی نقادانه.
- آقای حسینی: تجربه نشون داده ((برخی)) نظر نظر خودشونه و در چند روز گذشته دیدیم که حاضر به تحقیق و تجربه نیستند و نهایت حمله میکنند و در اخر میگن توهین به انارک و انارکی شده و مدیر کو و چرا قوانین معیوبه که طرف منو بگیره و فلان و چنان و نهایت قهر میکنند و از کانال میرن به اون کانال انارکی. چنانچه بدونیم این گروه برای بهتر شدن انترک هست و به حسن نیت همه ایمان داشته باشیم ،   اونوقت اگر مطلبی رو نگرفتیم با ایمان به حسن نیت همه متوجه میشیم حرفش اشکالی نداره و شاید من اشتباه متوجه می شم.
- ناشناس: اگه دوستان فقط بخونن و برن مثل من قرار نیست چیزی بشه.
10- تجهیز ایستگاه گاز
- آقای شهرابی: سلام راهکاریا، از گاز چه خبر؟
- آقای رشیدی: انشاالله بعد کرونا حالا پیداکنید پرتقال فروش را

ت- به "نمک خوردن و نمکدان را شکستن" می رسیم:
1-

ث- پاسخ به "نمک خورها و نمکدان شکنان":
1-

ج: بالاخره با "شکوفه های امید" به پاسخ کارگزاران می پردازیم و بدینوسیله از پاسخگویی آقایان مهندس لوکی و میرزایی کمال تشکر را داریم:
1- مهندس کیوان لوکی رییس اداره منابع طبیعی شهرستان نایین: بحث انغوزه با تمام تفاسیری که خانمها و اقایون با کنایه و بی کنایه گفتند بر میگرده به منابع طبیعی و منهم پاسخگوی شما هستم. تجربه و علم همیشه در کنار هم آگاهی بخشه. آخرین باری که انغوزه در انارک مجوز برداشت گرفت سال 93 بود. طبق طرح بهره برداری هر 5 سال یکبار اجازه بهره برداری داده شده و در صورت مساعد بودن رویشگاه داده میشه. چه کیوان لوکی رییس باشه چه نباشه. عمر انغوزه 7 ساله. در سال آخر با بذردهی گیاه کلا خشک می شه. اونهایی که سال گذشته بیابون رفتن به چشم خودشون دیدن که بیش از 60 درصد بوته های انغوزه به گل نشسته بود و تماما خشک شد این دیگه ربطی به تیغ زدن نداره. بخشی از مناطق به هیچ عنوان اجازه بهره برداری نداشته از جمله منطقه زنجیر گاه، منطقه طالمسی، منطقه گود مراد و کان مس و عشین. آیا اونهایی که ادعا می کنن تو این مناطق رفتن ببینن شرایطش چجوریه. اینجاها که بهره برداری نشده پس انغوزه هاش سر جاشه. طرح بهره برداری داره تو طرح هم دوره تناوب 5 سال پیش بینی شده و اگه شرایط رویشگاه سال 5 خوب باشه اجازه بهره برداری می دن. البته در جندق و خور و طبس هر ساله منطقه بندی شده و بهره برداری می کنن. موضوعی که متاسفانه توجهی به اون نمی شه اینه که اگه پایه انغوزه قطر کافی نداشته باشه ارزش تیغ زدن نداره و اجازه هم داده نمی شه. حداقل 4 سال باید گذشته باشه تا قطر ریشه قابل برداشت باشه. هم توجیه شدن هم آموزش دیدن هم نظارت شده. ریشه های برش خورده هر کارگر مرتب کنترل شده. بار داخل انبار کنترل شده. تو بیابونم کنترل شده. کل منطقه که تیغ زده نشده. آیا تو گردنه زنجیرگاه  جیربو و بقیه مناطق هست انغوزه یا نه. اگه اونجاها فراوونه حق با شماست. بعضی از انارکیهای محترم حداقل چندین مرتبه خود من رو دیدن تو مسیر های اینها بعد از ظهر و نکته اساسی تر اینه که زمستان 97 حداقل 7 مرتبه بارش برف اتفاق افتاد و بارندگیهای فراوان. آخرین بار 18 اسفند 97 حداقل 20 سانت برف اومد. من کل زمستان 97 هر روز تو مسیر سبرز رفت و آمد کردم. این ترسالی شاید یکی از دلایل گلدهی انغوزه و نهایتا خشک شدنش باشه. سال 98 متاسفانه بارندگی زمستان خیلی کم بود. صحرا هم سبز شده ولی رشد گیاه کلا کمه. کسی منکر اثر بد تیغ زنی نیست. بعد از تیغ زنی 75 درصد بوته ها از بین می ره این که تعارف نداره. ولی یک بهره بردار هیچ وقت بوته کوچیک دو ساله و سه ساله رو تیغ نمی زنه. چون نه شیره خوب داره و نه ارزش وقت گذاشتن. می ره بوته های قوی رو انتخاب می کنه چون دنبال درامد بیشتره نه وقت تلف کردن. پس اون بوته ها جایی نرفتن و هستند. سال گذشته تمام محلهای برداشت بذر پاشی شد با بذر خود منطقه. علاوه بر اون 100 هکتار هم تو منطقه کالبوکند کپه کاری با بذر انغوزه محل انجام شد که بخشیش رو برادران محترم فرازی انجام دادند. 650 کیلو بذر انغوزه از مردم خریداری شد و 300 کیلو کسایی که انغوزه چین بودند تحویل اداره دادند که بخشیش مجددا تو منطقه بذرپاشی شد. در بهره برداری اولویت با مردم بومی و محلیه. سالها قبل گفتیم باز هم می گیم. جاهایی که طرح تلفیقی داشته باشه با بهره بردار اون طرح هست بقیه جاها در قالب مزایده. وقتی تو انارک کسی نیست که انجام بده مسلما غریبه ها ورود می کنن. منفعتشم اونا می برن. چرا؟ چون ما انارکیها نون انغوزه رو نخوردیم. امسال کارگرایی بودن که متوسط 50 میلیون تومان و بعضی بالای یکصد میلیون تومان درآمد داشتن از اینکار. اینکه کسی کننده نیست مقصر ما نیستیم. یک تشکل یک تعاونی تشکیل بدید کاری که تو جندق کردند و هر سال هم خودشون بهره برداری می کنن و چون نون اینکار رو می خورن دلسوزیشونم بیشتره. حداقل 3 سال زمان لازم داره تا قابل چیدن بشه. منفعت بهره برداری رو دولت می بره. با اخذ بهره مالکانه.درامد 15 درصد از محصول به حساب خزانه ریخته می شه. ما سه سال نه 5 سال قبل بذر ریختیم و سبز هم شده و بهره برداری هم می کنید. انغوزه درخت نیست یه بوته هست که یه عمری داره. بهره برداری از اونم تو اکثر جاها اتفاق می افته و سالیان ساله هیچ مشکلی بوجود نیومده. دولت هم بر همین اساس اجازه بهره برداریشو می ده. شما وقت داشته باشید تشریف بیارید محلهایی که برداشت شده مشخصه کولها هنوز هست بوته های سبز شده رو هم می بینید.
2- آقای فرزین میرزائی عشین نایب رییس شورا: همانطور که فرمودید مشکل از دوربین است و بنده نیز موضوع را در فرمانداری مطرح کردم و خودشان نیز مطلع بودن و موضوع هم در حال پیگیری است.

کلیه اخبار، پیشنهادات و دیدگاهها همراه با تصاویر مربوطه در گروه تلگرامی "نارُسّینَه راهکار" موجود و نوشته بین ((  )) در بالا از انارک نیوز می باشد.