چه باید کرد؟

 انارک نیوز – "ای مدیر، من آنچه شرط پیام رسانی است با تو می گویم، تو خواه از سخنم پند گیر و خواه رنجش".
دیدگاهها از شنبه نهم فروردین ماه 99 تا آدینه پانزدهم فروردین ماه به شرح زیر می باشد. 

 الف- چکیده خواستها یا "آنچه عیان است، چه حاجت به بیان است":
هشدار: برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی به خصوص شستشوی کامل دستها با آب و صابون و دست نزدن به صورت و حداقل تماس با دیگران انجام شود.
1- مشکل تأمین کپسول گاز و کمبود آن که صف دراز به همراه دارد و بی اثرکردن تلاشها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و قوانین فاصله گذاری اجتماعی، چرا؟
2- خطر کرونا در کمین کارگران نخلک و خانواده آنها و اهالی شهرهایی که ساکن آن هستند. تعطیلی یا قرنطینه کردن فوری آنان در نخلک با هزینه پیمانکار.
3- بررسی همه جانبه پروژه تصفیه آب فاضلاب (وتلند)  انجام که از نظر تصفیه و گندزدایی ابهاماتی داشت.
4- بررسی کمبود برق در انارک  انجام و کارشکنی در صدور مجوزهای قانونی در انارک عنوان شد. 
  - سیمان ویژه انارک با پولهای گرفته شده چه کرد؟
5- لزوم استفاده بیشتر از نیروهای محلی در ادارات و محیط های کاری. چرا غیربومی را برای شرکت گاز گرفتن؟
6- کم شدن نگران کننده بوته های آنغوزه در اطراف انارک و نیاز به تخم پاشی آن.
7- کمپین تخم پاشی گیاهان دارویی و ساخت آبشخور و آزادسازی حیوانات و پرندگان از قفس.
8- با افرادی که در کار شورا دخالت می کنند چه باید کرد؟ تا کی تعارف؟ 

ب- در آغاز به اخبار تکمیلی می پردازیم:
1- از دانش اموزان و اولیای محترم در راستای آموزش در فضای مجازی خواهشمند است نسبت به فراگیری تمام دروس فرزند خود از طریق شبکه آموزش صدا و سیما توجه ویژه داشته و بر انجام تکالیف فرزندتان نظارت کامل نمایند.
2- غروب و اوایل شب چهاردهم فروردین ماه ۹۹ ـ انارک، صف کپسول گاز در دوران گسترش ویروس کووید۱۹ و قوانین فاصله گذاری اجتماعی.

پ- اینک گزیده دیدگاه ها و راهکارها یا "گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است":
1- صف کپسول گاز، ویروس کرونا و فاصله گذاری اجتماعی- آقای زاهد: واقعا خدا کند این وضع باعث بیماری همشهریان عزیز نشود.
- آقای کافی: موضوع کپسول گاز پیمانکار (آقای دهقانی) نباید متکی به کپسولهای خالی اهالی باشه تا بتواند تامین گاز کنه. ایشان باید تعدادی کپسول خریداری نماید و همیشه گاز دراختیار مردم باشد. ظاهرا کپسول خالی را در سالها قبل فروختن والان مشکل دارن در تامین کپسول پس وظیفه ایشان هست تامین کپسول. بابت راه انداختن کار مردم در این زمینه گاز امکانات در اختیارشون گذاشته شده مثل همین زمین که الان انبار گاز و منزل مسکونی ایشان هست. من برای یک کپسول گاز 3 مرتبه کپسول خالی را بردم و برگردوندم.
- آقای کافی: منطقی تره برای معادن و کارخانجات و رستورانها که مصرف بالایی دارند سهمیه جدا از مصارف خانگی در نظر گرفته بشه‌ تا حق دیگران ضایع نشه. کی میخواد این قضیه ساماندهی شه؟
- آقای مهدوی: شما فکر می کنی درب آرمستان که بسته مردم ویروس را نمی گیرند؟ هفته قبل که بسته بود کلی مردم داخل بودن ودرب قفل بود. چند نفر دیگر آمدن واز نرده بالا و داخل رفتن. حالا  آنهایی که جون خود و همشهریا وپدر ومادرشان را دوست دارند درب هم که باز باشد کسی نمی رود.
2- نخلک
- ناشناس: با این شرایط چرا معدن نخلک  در حال  کار کردن؟ تب سنجی فقط واسه اتوبوسها انجام می شه ولی افراد شیفتی که با اتوبوس نمیان چی؟
- مهندس زاهد: وقتی می گویند باید زنجیره بیماری شکسته شود، وقتی می گویند فاصله هر شخص با دیگری حداقل یک ونیم متر باشد و تب سنجی کار اصولی برای تشخیص کرونا نیست، هر روز کارگران نخلک در اتوبوس فضای بسته می نشینند وبه انارک  رفت و‌اومد می کنند.
3- تصفیه آب فاضلاب و پروژه وتلند - آقای ایرانپور:  نوع تصفیه آب ((فاضلاب)) به گونه ای هست که فقط قابل شرب نیست و اگر نه در سایر موارد قابل به کارگیری خواهد بود. هدف اصلی هم در این زمینه تامین آب فضای سبز هست.
- آقای حسینی: ابتدا باید چند نفر به اون مکانهای محدودی که هست رفته و نتیجه و سوالات رو پرسش کنند. متاسفانه در فرهنگ ما جلسه کردن و نظر دادن و مباحثه هنوز جا نیفتاده. وقتی مطلبی رو بیان می کنند می شینند و در مورد اون مباحثه می کنند و البته طرح از زاویه های مختلف رسیدگی و بررسی می شه و سوالاتی مطرح می شه که باید از طرف شورای شهر چند نفر سوالات پیش آمده رو جمع کنند و لیست کنند و به اون مکانهای محدود که فرمودید ذوب اهن و فولاد مبارکه هست برن و پاسخ بگیرن و بیان و برای دوستان در کانال مستند ارائه کنند تا این مبحث نتیجه بده. آب تصفیه شده بو داره و مقداری املاح رو نمی شه ار اون جدا کرد و البته همه جور گیاهی هم نباید با اون کشت کرد  مثل سبزی و غیره و میوه های خاص. اگر همان ابتدا این آب را به درختان سطح  شهر دادیم و بعد بدی تعفن آبهای اون مزاجمون رو آزرده کردن؟ همه تلاش من برای دوباره کاری نشدن و زیان نخوردن به کارهای انارک هست. خاطرم هست زمانی که اون کارخانه خاک سرخ صحبتش بود گفتم باد از سمت غرب می وزه و درست نیست ساحت کارخانه در این سمت. چرا که من دیدم کارخانه های سیمان تخلیه پودر دارند و اون پودر تا چند کیلومتر روی خونه های مردم تاثیر داره. اون روز گفتند نه چیزی نیست و اولا فاصله داره با شهر انارک و بعد گفتند فیلتر داره کارخانه و خروجی نداره. حالا شما خودتون ببینید از سمت نائین که به انارک می رسه بیابون پر از گرد قرمز شده یا نه ؟؟!! تازه صحنه ورودی شهرمون رو خراب کرده. تازه خانوارهای شهرک می گن تا خونه ما میاره باد و روی رختو لباسمون می ریزه. حالا چیکار کنیم باید کارخونه رو خراب کنیم یا هلش بدیم بره شرق انارک یا دورتر به سمت غرب. خلاصه که این ساخت تصفیه آب قبل از احداث باید در این جلسه در موردش فکری بشه.
اگر اونطور که می فرمایید کار اتمام شده هست پس چرا اصلا راجبش بحث می کنید؟! اینکه می فرمایید اصلا بو نداره و به قسمت کلرزنی می ره و غیره. باید تا وقت هست بررسی های لازم انجام و چنانچه مشکلی هست قبل از اتمام رفع بشه و نه اینکه بگن کار تمام شد و بخاطر یک کمی بو که باد که می وزه می بره و فقد روزب چند ساعت هست کلی هزینه بکنیم تا این مشکل کوچک رو رفع کنیم. نباید اینقدر ساده دلانه خام تصفیه آب فاضلاب شهری و صاف و قابل شرب شدن اونهم با مقداری شن و کاشت درخت و درختچه بشیم و فکر کنیم کلرزنی همه چیز رو رفع می کنه. اونها فکر می کردند فولاد و ذوب آهن فاضلابهای انسانی رو تصفیه می کردند. اون آب که اصلا فاصلاب انسانی نداره و فاقد بو ضایعات انسانی هست. می گم مرکز پشه و تعفن لجن و فاضلاب نشه. فکر کنم مشکلی اساسی در کار هست و باید حتما از اون دو منطقه لنجان و مبارکه دیدن کنیم که اگر تازه دارند می سازند یا ساختن و راه اندازی شده مورد بررسی قرار بدیم که دیگه اون مشکل در انارک نباشه.
- آقای کافی: به هر حال با توجه به این که فضای سبز داخل شهر مورد استفاده این آب هست باید گند زدایی و سیستم تصفیه به روش جدید و علمی انجام بشه. در ابتدا باید دور از شهر اجرا گردد مثل محدوده فاضلابها درختکاری گردد جواب داد مرحله بعد استفاده در فضای سبز شهر.
4- کمبود برق انارک
-  آقای ایرانپور: بحث نیروگاه خورشیدی در حد یک مگاوات بنده مطرح کرده بودم. مدعی شدند که یک سرمایه گذار تقاضای ۵ مگاوات برق داشتن و اداره برق شهرستان نایین گفتن امکان تامین این میزان برق وجود ندارد مگر شخصا برای تقویت برق منطقه هزینه و یک پست جدید ایجاد کنن.
- آقای کافی: ((انارک)) پست 63 داره که نیاز خیلی از صنایع کوچک را جوابگو می باشد. کسی اگر بخواد سرمایه گذاری کند دیگر این همه تو گروه مطرح کردن لزومی ندارد مگر اینکه بخواد از سرمایه انارکیها هم استفاده کند که دیگر موضوع فرق می کند. بسیار افراد تو این چند سال آمدند و تو حرف قصد احداث فلان کارخانه داشتند و حتی پول هم از انارک جمع کردند که بعد چند سال پس دادن یا نه هنوز خبری نشده مثل سیمان ویژه که هنوز معلوم نیست سرمایه مردم کجاست. اگر بردن تو عمران انارک با اجازه چه کسی. اینها اعتماد مردم ازبین بردند.
- مهندس زاهد: برای بسیاری از کارها که نه گاز می خواهد و نه برق، وقتی دنبال مجوز می روی با کارشکنی مواجه می شویم و بعد انتظار داریم برای کارهای عظیم با روی خوش  استقبال کنند. هدف از ایجاد این نیروگاه ((خورشیدی)) ربطی به نیاز انارک و صنایع موجود و آینده انارک نداشته و بیشتر بحث فروش برق به دولت و سودآوری بود. پست برق ۶۳ کیلوولت  نیاز بسیاری از صنایع آینده را بر طرف می کند، کما اینکه هم اکنون طالمسی و مسکنی و‌نخلک از جزء کوچکی از این برق تامین  شده اند.
- ناشناس: تو 2 سال گذشته بخاطر مصرف پایین انرژی برق تو انارک میخواستن همین پست برق ((63 کیلوولت)) را هم جمع کنن و برق انارک را با شبکه 20 کیلو ولت از نائین تأمین کنن. به لطف نخلک و سایت فرودگاه دست نگه داشتن و باعث حفظ این سرمایه تو انارک شد.
5- استخدام غیربومی
- آقای خدایی: کسی هست جواب بده چرا دوباره غیر بومی را برای شرکت گاز گرفتن. این از نخلک که بومی با مدرک بالا داخل معدن ولی غیربومی سطح زمین.
- آقای حسینی: باز تا نیامدن همه رئیس و مسئولینش شهری نشدن و کارگر و بدبختی و زحمتش رو بدن به انارکی بدوید و کاری بکنید.
6- انعوزه
- خانم زاهد: با این مجوزی که  منابع طبیعی به افرادی که شیره آنغوزه را می گیرند می دهد تا چند سال آینده بوته آنغوزه در صحراهای انارک ریشه کن می شود. درطول تابستان سال پیش غروبها در شهر انارک بخاطر تهیه شیره آنغوزه نمی توانستید نفس بکشید. هرسال این موقع سال وقتی برای جمع آوری آنغوزه می رفتید گونی گونی آنغوزه بود که جمع آوری می شد و الان فوقش  می توان نصف گونی آنغوزه از همان جاها جمع آوری کنید.
- آقای حسینی: پارسال در چنین ایام عیدی بنده در کوه های گردنه زنجیرگاه و کوههای جیربو رفتم و البته اونجا پراز هلندر بود ولی در تپه هایش پر از انغوزه. یکی از کارهایی که مایل به انجامش هستم این است که تخمهای انغوزه و ریواس را در فصل مناسب جمع آوری و در مکانهای مناسب زیر خاک ‌کنم که سالهای بعد در همه کوه ها و دشتها بروید و بتوانند مردم بچینند و نوش جان کنند.
7- کمپین تخم پاشی گیاهان دارویی انارک و ساخت آبشخور و آزادسازی حیوانات و پرندگان
- آقای حسینی: در یک روز آخر شیفت برایم مقداری بوته هندوانه ابوجهل آوردند که به سختی تخم کرده بود. آنها را در منطقه بیابان و رودخانه فقه که به علم می رود برده و در مناطق مختلفی  با فاصله زیر خاک کردم. ولی در نزدیک پائیز که به فقه رفتم در برگشت چشمانم به بوته های هندوانه ابوجهل افتاد که قد کشیده و هندوانه های خشک و فراوان کرده بود. بسیار خوشحال شدم که این گیاه هم خوراک دام و هم خوراک شترها و روباه و شعالها می شود و هم بیماران منطقه می توانتد از آنها استفاده کنند و دیگر تخم آن برنمی افتد چون الان نزدیک بیست سال است که در منطقه پخش شده. دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم که دیگران بخورند. اصلا نمیریم که موقع تخم ریزی گیاهان و تخم‌گذاری پرندگان و حیوانات و در گرسنگی و سرمای زمستانها کاری براشون بکنیم. من تصمیم دارم در آینده با هزینه شخصی اقدام به تخم گیری از ریواس و انغوزه و زیره و غیره بکنم و اونها رو در متاطق دیگر کشت کنم  مثلا در سمت جنوب جیربو پر از انغوزه هست اما در بلندیهای شمالی اون پر از هلندر. در صورتی که فضاهای بسیار و تخته سنگی برای انغوزه وجود داره. خیلی جاهای دیگر هم که حاصلی هست همه بهم آدرس می دهند که برای چیدن بروید و برای کاشت کسی همراهی نخواهد کرد. برای ساخت مخازن کوچک و حوضچه در ریزابها نیز باید کسانی اقدام کنند که با مقدار کمی سیمان و شن و چسب کاشی می شه کاری عمری انجام داد. در انارک بسیارند ریزابهایی که بدلیل شنی بودن و صخره ای بودن محل آبها جمع نمی شود و بجز تیهو جانور دیگری نمی تواند آب بنوشد اما  اگر همانطور که ‌گفتم در محل مناسبی مخزن و حوضچه ای برای اونها درست بشه البته می شه اون ریزاب را به آبشخوری برای کبک و تیهو و حتی بز و بزغاله و میش وبره و قوچ و تکه و غیره تبدیل کرد. پس بیایید بجای اینکه فقد استفاده کننده باشیم و استثمار کننده،  قدری هم از جیبمون هزینه کنیم برای اونها. حداقل اگر از جیبمون هزینه نمی کنیم در ساعات تفریحی با خانواده به جمع آوری تحم و کاشت اونها در مناطق دیگر اقدام کنیم. در حدود 10 سال خشکسالی در کل ایران بوده و تقریبا تمامی کبک، تیهو و جانداران منطقه و کویر از بین رفته اند. شاید در برخی مناطق تک و توکی مانده باشد. اونها هم تا بیان همدیگر رو پیدا کرده و تکسیر بشن و به منطقه انارک برسن ممکنه سالها طول بکشه  پس ما باید به طببعت منطقه کمک کنیم و امسال که سالی پر برکت بوده و سبزی و علوفه فراوان و تخم گیاه درمنطقه فراوانه، پیشتهاد می کنم عزیزان همشهری و کل منطقه چوپانان و چاه ملک و ابراهیم آباد و جندق و همه و همه در یک اقدام همگانی هر تعداد کبک و تیهو که نژاد همین منطقه هستند رو ببریم و درنزدیکی مزارع مثل پیوک و جیربو و چاه گربه و بیداچاه و قبله و بقیه مزارع منطقه رها سازی کنیم که از سرسبزی مزارع نیز برخوردار باشند. البته اونها در طبیعت زود پروار شده و جفت یابی کرده و زیاد می شن. البته اگر شکارچیان و تفنگ‌داران هم یکی دوسال چشم پوشی کنند خیلی عالیتر خواهد شد  پس لطفا دقیق مطالعه کنید و در صورتی که موافق هستید از دوستانتون که حیوانی در قفس دارند درخواست این فداکاری و بزرگواری رو بکنید. باشد که این خبر در کل ایران پخش بشه و همه ایران از این کار ما درس بگیرند. می تونید از آزادسازی حیواناتتون فیلم گرفته و در کانالها به اشتراک بگذارید. البته حتما در اون مطرح کنید که این اقدام را در مزارع شهر انارک انجام می دید. 
8- شورای سایه
- آقای کافی: انارک شورا در سایه دارد و تصمیمات از جای دیگر. شاید تعداد معدودی تصمیم گیرنده دیکته می کنن به شورا. اعضا شورا هم باهم هماهنگ و یک رای نیستن پس توقع بیش از این نباید داشت. متاسفانه در این چندین سال بعضی افراد بی سواد در همه زمینه ای متخصص هستن و بسیار جای تاسف دارد که پای ثابت جلسات انجمن انارکیها هم هستن و نظر می دن.
- آقای میرزازاده: در انارک تا زمانی که باهم تعارف داشته باشیم هر گز پیشرفتی در آن حاصل نخواهد شد و روز به روز اوضاع شهر مان بدتراز روز قبل.

ت- به "نمک خوردن و نمکدان را شکستن" می رسیم:
1- ناشناسی بنام مژده: حضرات متخصص آب و فاضلاب چرا هیچکدوم دست به قلم نمی شید و یک گزارش برای ادعاتون بنویسید و فقط اینجا از آب گل آلود برای مطرح کردن خودتون و نگران کردن مردم بهره برداری می کنید؟ مدیر این گروه کی هست نمی خواد به این حرف های بدون استناد علمی خاتمه بده؟ فکر کنم مدیر گروه هم از جوسازی و تخریب اعضای فرهیخته شورای شهر خوشش می یاد و اگر نه اجازه نمی داد افراد بدون تخصص و حتی بعضی ها بدون نام و نشون اینجا خودنمایی کنند و بقیه را فراری بدن. آقای مدیر گروه اگر اینجا محل لات بازی و عربده کشی و تخریب همشهری های با عزتمون هست بگید تا بقیه هم تکلیفشون رو بدونن و گروه را ترک کنند. خنده دار نیست برای اولین بار یک روزنامه نگار حرفه ای تو این شهر اومد دو تا مطلب نوشت و همچین فضاحتی به بار داریم می یاریم آبروی شورای شهر و بخشدار و سرمایه گذار و آدم های زحمت کش رو دارید می برید. یک نفر از این جماعت مدعی و تخریبچی هم اینقدر سواد نداره مثل گزارش منتشر شده بنویسه و یا بره با یک کارشناس مهندسی آب مصاحبه کنه و اینجا نشر بده. فقط حرف مفت همین حرف مفت. حضرت آقای مدیر گروه اگر قرار باز هم اجازه تخریب و توهین به همشهری های فرهیخته را بدین بگید تا سایر اعضا هم بدونن. ظاهرا مدیر گروه فقط مسئول انتشار روزشمار تاریخ هست اصلا براش مهم نیست که گروه را مدیریت کنه.  البته احتمالا تخریبچی ها هم از فامیل و دوستان خود مدیر گروه هستن که ایشون همچین اجازه ای میده. دو هفته پیش سر یک فایل تصویری که عنوان نداشت آقای ... که دارای مدرک فوق لیسانس و از مدیران شرکت نفت هستن را همین مدیر گروه چنان مورد شماتت قرار دادن که بنده خدا بعد از اون یک مطلب هم اینجا نشر نداد. کلی هم به ایشون اهانت شد اونم بخاطر عنوان نداشتن یک کلیپ . حالا هم چند روز هست اقای ... که حداقل در رشته و حرفه ایشون ما یک نفر را در انارک نداریم مورد اهانت قرار می دیم در صورتی که ایشون فقط یک گزارش نوشته و از اون طرف شورای شهری که بعد از سال ها اومده یک اقدام مثبت انجام داده داریم تخریب می کنیم. فکر کنم بوی بعضی افراد در این گروه از فاضلاب هم بیشتر هست چون کاری جز تخریب افراد زحمت کش ندارن. اجازه ندهید این توهین ها و تخریب ها نسبت به اعضای شورای شهر و امثال این ها اتفاق بیافته چون ظاهرا اینجا شده پاتوق تخریب فرهیختگان انارک. قصد حذف بنده را دارید زحمت نکشید بنده هم ترک گروه می کنم تا تخریب چی ها بیشتر جمعشان جمع شود. خدانگهدار شما هم در همان زمره تخریب چی ها هستید برادر.

ث- پاسخ به "نمک خورها و نمکدان شکنان":
1- - مهندس رحیم پور: بنظر می آید عرصه را خالی یافته اید و ترکتازی می نمایید. از خودنمایی ناشناس ها می گویید که شناخته شده اند اما شما کیستید که حرمت گروه را نگه نمی دارید؟ لطفاً معرفی؟ شما کنترلی روی گفتارتان ندارید و توهین می نمایید  لطفاً معرفی اگر انارکی هستید؟ - آفرین بر موافق و هزاران آفرین بر مخالف. اما در این گروه به پرخاشگر نیازی نیست.
2- آقای حسینی: چرا ناراحت شدند و ترک کانال کردند به خودشون مربوطه. این بازی که وقتی می خواهی دست یک تازه کار رو بند کنی و جلو جمع خرابش کنی تا سوالی می پرسه و شما جوابش رو نمی دونی فوری بگی در فلان کتاب هست برو بخون تا آگاه بشی مارو بازی ندید. اینجا راهکار انارک هست. مثل یک اتاق جلسه که مسئولین دور آن می نشینند و درمورد یک طرح صحبت می کنند. البته که هر طرحی موافق و مخالفانی داره. بحث می کنند و بعد به نتیجه و تحقیق و بررسی می پردازند و در آخر جلسه یک سری تصمیم گرفته شده و طرح قبول یا رد یا اصلاح می شه  و در آخر همگی به هم خسته نباشید می گن و می رن به بهترین قسمت جلسه که ناهار هست می پردازند. این شرایط یک جلسه و راهکار هست. در پایان اون راهکار هیچکس از اون یکی ناراحت نیست و شاید حرفهای تند هم بهم بزنیم. اگر می خواهید  برای انارک‌ کاری بکنیم، عزیزان دعوایی در کار نیست. همگی حرفها برای بهترین وضعیت شهرمون هست پس اصلا مسئله رو شخصی ندونید و نکنید پس بیایید باهم دوست باشیم ک متحد در راهکار انارک کوشا عمل کنیم. اگر قرار باشه همگی به به بگیم و تایید کنیم که راهکار نمی زدیم. به هر صورت بنظر من باید مباحثه و سوال مطرح بشه و چنانچه کسی خبر داره پاسخ بده و اگر خبر ندارند کمک کنند وتحقیق کنند نه اینکه قهر کنند و ناز کنند و تحقیر و توهین و بد دهنی و ... البته باید با احترام به همدیگر. وقتی سوال میشه شما کی هستید خیلی راحت بگه من پسر فلانی  یا دختر فلانی یا همسر فلانی هستم.
- خانم زاهد: البته همشهری که انتقاد و توهین را از هم تشخیص ندهد و گرنه اینقدر هم گروهیها را بدین صورت نوازش نمی کردند.
- آقای علویی: این رفتار بعضی از اعضای گروه  همچون افراد تندرویی می ماند که افراد را خودی و غیر خودی می نامند و یکی از مشکلات ما هم همین رفتارهای چندگانه و چکشی عده ای تندرو است که هرکس که با ما نیست از ما نیست!!!!

ج: بالاخره با "شکوفه های امید" به پاسخ کارگزاران می پردازیم:
1- میرزائی عشین نایب رییس شورا: پروژه پساب انارک پس از چندین ماه بررسی و بازدید از محل های انجام شده  به تایید شورا رسیده. نام این پروژه تالاب مصنوعی یا وتلند می باشد. در این روش نوین که اغلب در اروپا استفاده شده  در محل پساب حتی یک قطره آب بر سطح زمین مشاهده نمی شود و همه ی سطح  نیزار است. از این رو نه تنها دیگر  بوی نامطبوع به مشام نخواهد رسید بلکه محیط  گسترش حیوانات موذی و پشه نیز نخواهد بود و این آب پس از طی مراحل مختلف در مخزنی کلر زنی می شود. در مورد کیفیت نهایی آب تصفیه شده باید به عرض برسانم حتی در مکانهایی از این آب برای پرورش ماهی استفاده می شود اما آنچه برنامه ما برای شهر انارک است در حال حاضر احیای فضای سبز و باغات و در صورت امکان جاری نمودن آب در جوی هاست. پس از تکمیل پروژه همه همشهریان از مزیتهای آن بهره مند خواهند شد و شاید بتوان گفت این پروژه پس از فاضلاب کشی  انارک در سالهای دور دومین پروژه مهم و تاثیر گذار در انارک خواهد بود.
2- بقایی نیا عضو شورا: تمامی نقطه نظرات دوستان را به اطلاع شهردار محترم رسانیده ومطمئن باشید که توسط کارشناسان مربوطه تحقیق و بررسی می گردد تا انشا.. پروژه تصفیه پساب به بهترین شکل در شهر انارک اجرایی گردد.
3- مهندس زاهد: صبح دهم فروردین جهت پیگیری موضوع معدن سرب نخلک در ارتباط با ویروس کرونا و‌همچنین بستن معابر ورودی شهر به اتفاق خانم مهین طالبی مسئول بسیج خواهران انارک و آقایان بقایی نیا و شفیعی از اعضای محترم شورا  خدمت آقای سلمان بخشدار محترم انارک رسیدیم و نگرانی همشهریان عزیز را با آقای سلمان مطرح نمودیم. اقای بخشدار اعلام کردند چندین جلسه در این ارتباط با مدیر مجتمع نخلک برگزار نموده و خوشبختانه به بهترین وجه ممکن مسایل بهداشتی وضدعفونی مراکز تجمع و از جمله اتوبوسهای ایاب و ذهاب بصورت مکرر و روزانه انجام شده و پرسنل  موظفند در هنگام حضور در سرویسهای عمومی از ماسکی که در اختیارشان قرار گرفته استفاده نمایند و مراحل تب سنجی  انجام می شود و در ارتباط با مسدود کردن ورودی های شهر  اقای سلمان اعلام نمودند که برای اینکار مسئولیت به بسیج سپرده شده که امیدوارم از امروز اینکار در معابر ورودی شهر انجام شود. ضمن آنکه  در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین خروجی شهر به سمت مزارع اطراف انارک بسته می شود تا هیچ تجمعی در هیچ محلی انجام نشود و انشا.. همشهریان عزیز با رعایت این موضوع  همکاری لازم  را انجام دهند.

کلیه اخبار، پیشنهادات و دیدگاهها همراه با تصاویر مربوطه در گروه تلگرامی "نارُسّینَه راهکار" موجود و نوشته بین ((  )) در بالا از انارک نیوز می باشد.