چوپانان تنها روستای منظم خشت و گلی و معروف به روستای بادگیرهای ایران

چوپانان ، روستای بادگیرها و منظم ترین روستای خشت و گلی ایران ، معروف به روستای بادگیرهای ایران و مستندساخته شده دراین روستا برنده جایزه اسکار از کشور آمریکاست. 
 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،روستای کویری چوپانان واقع در ۱۷۵ کیلومتری شهرستان نایین، پرجمعیت‌ترین و بزرگترین روستای شهرستان نایین و از طرفی دورترین نقطه به مرکز شهرستان است که با شنزار‌های زیبا چشمان مسافرانی را که از سمت کویر به آن وارد می‌شوند، به خود خیره و جذب میکند.
محمود مختار دهیار روستای چوپانان گفت: حیات وحش بی نظیر عباس آباد چوپانان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حال حاضر ایران با ۱۲ گونه کمیاب و در حال انقراض است و مستند ساخته شده در این زیستگاه به نام "محیط بان و پلنگ" در کشور آمریکا جایزه اسکار را از آن خود کرده است.
وی با اشاره به بافت قدیمی این روستا بیان کرد: روستای چوپانان منظم‌ترین روستای خشت و گلی ایران با ۱۳۰ بادگیر محسوب می‌شود که می‌توان گفت: بر سر هر خانه‌ای از این روستا، بادگیر‌ها نظر مسافران و جهانگردان را به خود جلب می‌کند. اگر از شهر یزد به شهر بادگیر‌ها یاد می‌شود قطعا و یقینا روستای چوپانان روستای بادگیر‌های ایران است.
دهیار روستای چوپانان نقش مناظر کوه‌های عباس آباد، عروسان، کشکی، زرمو، سفید و کوه‌های کوچه را در زیبایی‌های دوچندان روستای چوپانان انکار ناپذیر دانست.
مختار با اشاره به مکان‌های تاریخی و باستانی روستای چوپانان ادامه داد: مسجدجامع چوپانان، امامزاده سید جلال الدین، غار بونو، کاروانسرای عباسی، قلعه کبودان، ریگ جن، حوض حاج مدرحیم، حوض ابریشم، کاروانسرای مشجری، چشمه سار‌های گراز، کشکی و کرسم، حوض شیخ حسن، هِجَرگ، صُوَر از نمونه مکان‌هایی است که به قدمت و تاریخ روستای چوپانان سندی تاریخی می‌زند.
دهیار روستای چوپانان، این روستا را قطب کشاورزی شهرستان نایین دانست که کشت غالب آن جو و گندم است که در سال‌های اخیر پسته کاری و رقابت با رفسنجان نیز به محصولات کشاورزی این روستا اضافه شده است.
این مسئول به برنامه‌های ویژه شب عید در روستای چوپانان اشاره و برگزاری شب شعر، مسابقات بازی‌های رایانه‌ای با ۵۰ گروه شرکت کننده، معرفی طب سنتی و رابطه طب سنتی و طب اسلامی را از دیگر برنامه‌های نوروز ۹۸ دانست.
(کد خبر: ۶۸۶۶۴۵۵ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳)