حیات دوباره قدیمی‌ترین معدن سرب فلات مرکزی ایران

با راه اندازی کارخانه جدید فرآوری کنستانتره سرب مجتمع نخلک، سالانه حدود ۱۰میلیون دلار ارز به کشور وارد می‌شود. 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اصفهان؛ مدیر مجتمع نخلک در گفتگو با خبرنگار صداوسیما، گفت: کارخانه قدیمی سالانه دو هزار تن تولید کنستانتره داشت که با راه اندازی کارخانه جدید این میزان با رشد سه برابری، به 12هزار تن افزایش یافت. 
اکبر قنبرزاده با بیان اینکه کنستانتره تولید شده با عیار 55درصد در این معدن، سالانه حدود 10میلیون دلار ارز به کشور وارد می کند، افزود: این مجتمع با سرمایه گذاری 150میلیارد ریالی بخض خصوصی راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: تا پیش از راه اندازی کارخانه کاهش عیار و تناژ خاک ورودی باعث کم رونقی فعالیت در معدن شده بود که با راه اندازی واحد جدید، یک میلیون تن باطله ای که حاصل 60سال فعالیت کارخانه قدیمی بود، بصورت مجدد و با فن آوری روز وارد چرخه تولید شد که پر عیار سازی صورت گرفته است.
قنبر زاده گفت: هم اکنون پنج دستگاه حفاری در این معدن عملیات اکتشاف را انجام می دهند که از ابتدای امسال دو هزار و 500متر حفاری صورت گرفته است.
مدیر مجتمع سرب نخلک ادامه داد: همچنین با بکار گیری 130نفر در این مجتمع، هم اکنون 300نفر در معدن نخلک کار می کنند.
مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت 10شهریور در آیین افتتاح و راه اندازی این مجتمع گفت: حمایت دولت از سرمایه گذار سبب ورود سرمایه 30هزار میلیاردی به طرح های معدنی و صنایع مربوط شده است و حاصل این سرمایه گذاری ها اشتغال 12هزار و 300نفری در بخش معدن کشور است.
این مجتمع در فاصله 125کیلومتری شمال شرق نائین و 45کیلومتری شمال شرق انارک در حاشیه کویر مرکزی ایران و در استان اصفهان واقع شده است.
(۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸)