هردم از این باغ بری میرسد (4)

انارک نیوز - بعد از فراز معادن و فرغون سازی، در زمان آقای مهندس رضوی، کارخانه سیمان و یک گرد همایی بزرگ در اصفهان برای کارخانه سیمان را داشتیم. نایین داشت جلو می رفت اما انارک درجا می زد.
دیگر از اینکه شاهد باشم که کاری اساسی برای بکارگیری جوانان نمی شود خسته شدم. حوانان برای رأی گیری استفاده و بعد از گردونه خارج می شوند.
توی فاز ساخت کارخانه ای برای انارک و استفاده از درآمدش در انارک شدم. جوانانی که در انارک زندگی کنند و خانواده تشکیل دهند. کار و افزایش جمعیت جوانان و رونق اقتصادی انارک را همزمان با هم می خواستم. بدنبالش به فکر فروشگاه لوازم خانگی بزرگ و وام به کارکنان برای رفاه آنان هم بودم.
سال 1386 با دوستان جلسات دنبال همی برای یافتن کاری که در انارک جواب دهد داشتیم که نتیجه اش همین کارخانه آجر بود که قبلاً خشتش را زده بودند و دق پیوک هم برای خاک رس موردنیاز می توانست مورد استفاده قرار گیرد. خاکش را هم به کمک یار گرامی آقای محسن ثابتی به جندق فرستادیم که از آن تعریف شد و وزنش کمتر و محکم بود. رنگش هم زیبا و گل بهی بود.
از نظر تجربی همه چیز روبراه بود. برای اطمینان بیشتر، در اردیبهشت ماه 87 خاک رس دق برای آزمایش به اداره کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان اصفهان ارسال که مناسب تشخیص داده شد. شادی ما قابل وصف نبود.
اینک خانهای دریافت مجوز دولتی بایستی شروع می شد.
اردیبهشت ماه 1387 پیگیر جواز تأسیس از سازمان صنایع و معادن استان اصفهان شدم که به خانه صنعت و معدن استان معرفی و با قرار با کارشناس آنان در دق و چاه کندن و برداشت خاک از عمق، بالاخره با کمک دوست گرامیم غ.م. آنرا دریافت کردم. بنظر خیلی شکاک شاید هم ناشی می آمدند. شاید فکر می کردند پول بادآورده سراغ داریم و می خواهیم با نام کارخانه آجر آنرا تاراج نماییم.
خان اول با صرف وقت و هزینه زیاد طی شد.
هیچ طرحی بدون مطالعه و مشاور خبره به نتیجه نمی رسد. پس از رایزنی های زیاد، قراردادی با مشاور صنایع سفال بستم. ایشان هم خاک را دوباره در آزمایشگاه دیگر آزمایش و پس از پختن در کوره تأیید نمودند.
الزام بعدی گرفتن معدن خاک رس دق پیوک بود که 5 تیرماه درخواست مکان یابی در منطقه محروم انارک را به استانداری دادم. اواسط تیرماه با پیگیری مستمر، مراحل اداری طی و رویاروی با استعلام های مختلف دولتی شدم.
تابستان داغ بود و یک پایم انارک و پای دیگرم اصفهان که توانستم با تلاش و مراجعات متناوب، نظر مثبت آنان حتی اداره میراث فرهنگی را بگیرم. از حسن نیت و سرعت پاسخگویی آنان سپاسگزارم.
اما اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان وضعیتی دیگر داشت و اینجا بود که اولین چالش وقت بر و سد راه را تجربه که در شهریور ماه به درخواست ملاقات با استاندار محترم آقای بختیاری برای حل مشکل انجامید.