تبعید برادر ارجمند حضرت امام خميني(قده) به انارک

آزادفکر، خوش فهم و تسلیم‌ناپذیر بود
روزهاي پيش رو مصادف است با سالروز ارتحال عالم مهذب و مجاهد مرحوم آيت‌الله حاج‌سيدمرتضي پسنديده برادر ارجمند حضرت امام خميني(قده). آن بزرگوار در دوران تبعيد برادر و ساليان دشوار اختناق، نقشي مهم در احيا و زنده نگه داشتن ياد و نام رهبر كبير انقلاب داشت و از همين رو، مي‌توان او را در زمره فعالان مؤثر نهضت اسلامي قلمداد كرد. در گفت و شنودي كه پيش رو داريد، حضرت آيت‌الله حاج‌شيخ محمد مؤمن قمي از شاگردان ديرين امام خميني و فقهاي شوراي نگهبان، بخشي از خاطرات خويش از منش مرحوم آيت‌الله پسنديده را بازگفته است. اميد آنكه مقبول افتد.
با تشكر از حضرتعالي به لحاظ شركت در اين گفت و شنود، لطفاً در آغاز بفرماييد كه چه ويژگي‌هايي را در مرحوم آيت‌الله سيدمرتضي پسنديده برجسته‌ديديد؟
بسم‌الله الرحمن الرحيم. مقدمتاً بايد عرض كنم درباره ويژگي‌هاي شخصيتي ايشان، زماني مي‌شود سخن گفت كه با ايشان ارتباط بسيار نزديك داشته باشيد. پس از اينكه رژيم طاغوت حضرت امام (ره) را به تركيه و سپس نجف تبعيد كرد، برخي آقايان مسئوليت پرداخت شهريه‌ايشان را به عهده گرفتند. اولين فردي كه اين كار را پذيرفت، مرحوم علي‌اكبر اسلامي بود كه در همسايگي امام زندگي مي‌كرد و مرد بسيار شريفي بود. بعد كه ايشان از دنيا رفت، حاج‌شيخ‌محمدصادق كرباسچي تهراني- پدر آقاي كرباسچي كه مدتي شهردار تهران بود- پرداخت شهريه‌ها را به عهده گرفت، اما در همان زمان او را به كرمان تبعيد كردند. رژيم شاه نهايت تلاش خود را مي‌كرد كه امام نتوانند شهريه بدهند و ياد و نام ايشان از خاطره‌ها برود و لذا كساني را كه مسئوليت پرداخت شهريه را به عهده مي‌گرفتند، تبعيد مي‌كرد. نهايتاً حضرت امام، برادرشان مرحوم آيت‌الله آقاي سيدمرتضي پسنديده (رحمه‌الله) را مسئول اين كار كردند. البته رژيم ايشان را هم آسوده نگذاشت و نهايتاً به انارك در اطراف يزد تبعيد كرد.
چه سالي؟ بعد از فوت حاج‌آقامصطفي در سال‌هاي 56 و 57.
... شما در تبعيد با ايشان ملاقاتي داشتيد؟ بله، در سال 56 كه ايشان را به انارك تبعيد كردند، من به ديدن ايشان رفتم، ولي خاطره خاصي به يادم نمانده كه تعريف كنم. روحيه ايشان از اول تا آخر عمر يكي بود. ايشان انساني آزادفكر، خوش‌فهم و تسليم‌ناپذير بودند. با اينكه از امام بزرگ‌تر بودند، بسيار به امام خضوع مي‌كردند. امام هم خيلي ايشان را دوست داشتند و ايشان را مثل پدرشان مي‌دانستند. انسان بسيار باتقوايي بودند كه براي سرپرستي و تربيت امام خيلي زحمت كشيدند و براي ايشان معاون و همكار خستگي‌ناپذير و معتمدي بودند. رحمت‌الله عليه.
(جوان آنلاین / کد خبر: 880658 / تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰)