اثر ربایی

انارک نیوز - به نام او که هستی نام از او یافت 
با عرض سلام وادب، 
به اطلاع دوستان هم گویش و همزبان (گویش محلی انارکی) خود می رسانم . چندین مورد بوده که دوستان هم زبان ازمناطق دیگر از ترانه ها و اشعار انارکی استفاده نموده یا بازخوانی کرده اند و یا روی آن تصویر گذاری نموده اند ، البته نفس کار خوب وپسندیده است بخصوص در بزرگداشت پدر ومادر و یا یاد کردن رفتگان آنان ، واین کار بسیار زیباهم هست.
ولی دراین مورد گله از این قرار است که اگر از آهنگی یا شعر و ترانه ای استفاده می کنند لااقل اسم خواننده و شاعر شعر مربوط را قید کنند چراکه این عزیزان هنرمند بسیار زحمت کشیده اند تا چنین اثر زیبایی را خلق کرده اند .نمونه اخیر آن دوستان عزیز از تودشک و تودشکچو را می توان یادکرد که با گذاشتن تصاویر عزیزان خود در آن ترانه ماموجون کار عزیزان هنرمند انارکی را با صدای استاد علی فتوحی انارکی ضمیمه کرده اند .همانطور که نام شهر خود را نوشته وقید کرده اند باید نام شاعر و خواننده این اثر زیبا را هم عنوان میکردند .
روند کار این است که با تحقیق وجستجواز صاحب اثر اجازه گرفته شود این مورد قانون است وعرف شده ، نه تنها در کشور ما بلکه در تمام کشورهای پیشرفته باید رعایت شود .حال نوشتن شعر یا مطلبی باشد که در کتابی یا مقاله ای ، مجله ای وهر چیزی استفاده شود ، یا استفاده از آهنگ یا ترانه ای که بدین گونه باشد . مهم احترام گذاشتن به صاحب اثر و خود اثر است . البته میدانم بسیاری دراین زمینه اطلاع کافی را ندارند ولی حقیقت امر این است .دراین باره این حقیر ازهمه دوستان عذر خواهی میکنم .
باید بدانیم ارائه ی هر اثری که برای عموم در نظر گرفته می شود ، باید مستند ودارای مجوز باشد . لازم می دانم در اینجا شاعر و خواننده ترانه ماموجون را که آقای علی فتوحی انارکی می باشند را معرفی می کنم .این خواننده ی معروف و عزیز ما سالها در مراسم مختلف برنامه های زیادی داشته اند خصوصا در نوحه خوانی ها واجرای موسیقی سنتی بسیار کار کرده اند .ایشان نوازنده چندنوع ساز موسیقی هم هستند .بسیاری از کارهایشان راخودشان آهنگسازی میکنند و اشعار آنرا می سرایند .متاسفانه مدتی است که نمی توانند این صدای زیبا را اجرا داشته باشند .در اینجا از همه می خواهم برایشان دعا کنند تا دوباره صدایشان رابشنویم . اماسایر هنرهای ایشان خوشبختانه به یاری خدا به قوت خود باقی است .
خداوند به ایشان وهمه هنرمندان وهنر دوستان سلامتی عطا فرمایند .
با تشکر علی محمدی زاده انارکی
95/1/29