امروز: چهارشنبه 05 ارديبهشت 1397 برابر با 25 آوریل 2018


انارک بهشت گمشده

گلچین انارک

  • ریشه در سنگ

    در شکاف صخره‌ای
         بر بلندای قله‌ای
            بین دو سنگ روییدم
    ریشه‌هایم را رها نمی‌کنند
       با این که

برگزیده انارک

آخرین اخبار انارک

  • بر ما چه می گذرد؟ (1)
    انارک نیوز - در هر شهری تعدادی انگشت شمار هستند که خود را عقل کل می دانند! ازمابهترانی که آقاییشان از آنجا است اما خود را آقای آنجا می دانند. خود را دورنگر می دانند هرچند حتی تا نوک بینی خود را…
    سه شنبه, 04 ارديبهشت 1397
  • سید حمیدرضا طباطبایی نائینی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان
     طی حکمی از سوی استاندار اصفهان، سید حمیدرضا طباطبایی نائینی به سمت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان منصوب شد.به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان؛ در حکم استاندار اصفهان آمده است: با عنایت به مراتب…
    دوشنبه, 03 ارديبهشت 1397
  • شکرتیال
    انارک نیوز - "شکر تیال" که ماده ای متمایل به شیرین و سفید رنگ می باشد از برگ های بوته تیغ که به انارکی "تی" گفته می شود کنده می شود و برای رفع عوارض سرماخوردگی بسیار مفید می باشد. جوشاندن حدود …
    دوشنبه, 03 ارديبهشت 1397
  • هردم از این باغ بری میرسد (4)
    انارک نیوز - بعد از فراز معادن و فرغون سازی، در زمان آقای مهندس رضوی، کارخانه سیمان و یک گرد همایی بزرگ در اصفهان برای کارخانه سیمان را داشتیم. نایین داشت جلو می رفت اما انارک درجا می زد. دیگر از اینکه…
    دوشنبه, 03 ارديبهشت 1397
  • استقبال خوب انارکی ها از طرح «باهم بخوانیم»
    سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با اشاره به طرح «باهم بخوانیم» گفت: «با هم بخوانیم» عنوان طرحی‌است که در ۲ کتابخانه از کتابخانه‌های استان اجرا شده و با استقبال خوب مخاطبان قرار گرفته است. امیر هلاکویی، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی استان…
    یکشنبه, 02 ارديبهشت 1397
  • اعتباربرای روكش و تعریض جاده انارك – شهراب
    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان، اولین جلسه كمیسیون ایمنی راه های استان به ریاست علی مقدس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور كلیه اعضای این…
    یکشنبه, 02 ارديبهشت 1397
  • مطبوعات
    انارک نیوز - رسانه رکن چهارم دموکراسی است اما در ایران دموکراسی به معنای واقعی وجود ندارد. اینکه رسانه‌ها در ایجاد و توسعه دموکراسی عملکرد خوبی نداشته‌اند یا حاکمان به رسانه معتقد نیستند جای تأمل و بحث فراوان دارد. رسانه نقش بسزایی…
    یکشنبه, 02 ارديبهشت 1397

آگهی

اطلاعیه و دعوت نامه

انارک نیوز Anarak News - اخبار انارک
شنبه, 19 مهر 1393 ساعت 11:09

چربی کبد

با این ٧ ماده غذایی، چربی کبد را جارو کنید
کبد چرب از شایعترین عوارض چاقی و مصرف چربیھای ناسالم است و بھترین درمان آن، تغییر الگوی مصرف مواد غذایی است.
دکتر علی شھیدی زندی، متخصص طب سنتی در گفتگو با خبرنگار بھداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مصرف چربی سوزیھای طبیعی در درمان کبد چرب نقش بسزایی دارند.از مھمترین آنھا میتوان به سرکه سیب اشاره کرد که با اضافه کردن به غذا بسیار اثربخش است، زیره سیاه ھم دیگر چربی سوز مفید برای کاھش میزان چربی در کبد چرب است.
دکتر شھیدی زندی ادامه داد: مصرف شوید به صورت پخته یا خام در کنار غذا خاصیت چربی سوزی بالایی دارد ضمن اینکه مصرف شوید خشک ھم خواص چربی سوزی خوبی دارد ولی میزان ویتامین c و اسید فولیک موجود در آن کاھش یافته است.
سبوس گندم و سبوس برنج ھر دو دافع طبیعی چربی بوده و درمان کننده کبد چرب محسوب میشوند. این متخصص طب سنتی افزود: گیاه زنجبیل که ترجیحا تازه باشد و عصاره پوست لیموترش شیرازی و آب لیموترش، خواص معجزه آسایی برای درمان کبد چرب دارند.
(تاریخ: ٠۴:۴٣ - ١٣٩٣ مھر ١٩/ ۵٠٠۵٨٨۶ :خبر کد)
پنج شنبه, 17 مهر 1393 ساعت 12:38

«کوبانی» و مسوولیت فردی و بین‌المللی

طی روزهای اخیر اخبار مربوط به محاصره و حمله داعش به «کوبانی»، شهری کردنشین در شمال سوریه و در مجاورت مرز مشترک با ترکیه، تبدیل به خبر اول شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شده است.
به‌راستی اینک «کوبانی» قلب تپنده جهان و آوردگاه میان سیاهی و روشنی شده است. گروه رادیکال و تروریستی داعش طی ماه‌های اخیر در پهنه جغرافیایی دوکشور عراق و سوریه شهرهای مختلفی را به تصرف خود درآورده و همچنان در تلاش برای گسترش توام با خشونت عریان قلمرو خلافت خودخوانده‌اش است و منطقا «کوبانی» نه نخستین شهری است که آنان به‌دنبال تصرفش بوده‌اند و نه آخرین آنها! اما «کوبانی» را باید متفاوت‌ترین شهری دانست که تاکنون داعشیان با آن مواجه شده‌اند؛ متفاوت از این منظر که برخلاف عمده شهرهای دیگر «کوبانی» درواقع به تنهایی گرفتار شده است و عملا به‌جز مردم مسلح‌شده خود با تجهیزات سبک اعم از زن، مرد، پیر و جوان، هیچ دولت و سازمان مهم سیاسی و نظامی را به‌عنوان پشتیبان در پشت‌سر خود نمی‌بیند، شاید مورد آمرلی (شهر ترکمن‌های شیعی در عراق) از نظر مقاومت شبیه به «کوبانی» باشد اما در آنجا دولت عراق، پیشمرگان کرد، حملات و حمایت‌های متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در شکستن محاصره به کمک مردم شجاع آمرلی آمد؛ امری که تا به امروز در مورد «کوبانی» رخ نداده است و تنها چند حمله پراکنده و کم‌تاثیر هوایی از سوی ائتلاف ضدداعش رخ داده است. نکته بارز دیگر میزان مقاومت وصف‌ناپذیر و جانانه ساکنان «کوبانی» است. فقط کافی است نحوه سقوط شهرهای موصل، تکریت، تل‌عفر و شنگال را یک‌بار دیگر مرور کرد تا این تمایز بیشتر نمایان شود، نکته سوم حضور پررنگ زنان در صفوف مبارزه و مقاومت است؛ امری که شاید کمتر نظیری در چنین سطح و اثربخشی در تاریخ و دیگر نقاط جهان بتوان برایش یافت و اما چهارمین نکته عدم‌پوشش مناسب و قابل‌توجه رخدادهای «کوبانی» از سوی رسانه‌های بین‌المللی و عدم‌حساسیت کافی افکارعمومی و جامعه جهانی در قبال سرنوشت این مردم مظلوم و گویی فراموش‌شده است.  «کوبانی» در دو مرحله تحت‌محاصره داعش قرار گرفته است؛ مرحله نخست که ماه‌ها به درازا کشید و شدت آن پس از آغاز حمله به موصل و دیگر نقاط عراق کمتر شد و مرحله دوم در سه‌هفته اخیر رخ داده که البته بسیار شدیدتر از قبل بوده است اما در تمامی این ماه‌ها شاهد کمترین پوشش رسانه‌ای و واکنش دیپلماتیک دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در قبال این وضعیت بوده‌ایم! اما در این بین سوال دیگری مطرح می‌شود و آن اینکه مسوولیت فردی، جمعی و بین‌المللی افراد، گروه‌ها، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در زمانی که به‌طور آشکارا شاهد نقض فاحش حقوق‌بشر هستند و خطر وقوع نوعی نسل‌کشی توسط مهاجمان مسلح داعش علیه مردم «کوبانی» هست، چیست؟  منشور سازمان‌ملل‌متحد به‌طور صریح و روشن در این خصوص برای همه اعضای عضو و به‌خصوص پنج‌عضو دایم شورای امنیت تکلیف را روشن کرده است. 

و آن حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و حتی انجام اقدامات پیش‌دستانه برای پیشگیری از وقوع جنایت علیه بشریت است اما عملکرد سلیقه‌ای و منافع‌محورانه همه پنج‌قدرت دارای حق وتو و نحوه واکنش آنان در قبال تحولات ماه‌های اخیر در سوریه و عراق به‌گونه‌ای است که نمی‌توان امید چندانی به انجام واکنش موثر از سوی آنان داشت. سایر اعضای عادی سازمان‌ملل‌متحد و از جمله دولت‌های قدرتمند منطقه‌ای هم نوعی سکوت مرگبار در قبال این تحولات اتخاذ کرده‌اند، ترکیه که عملا با محاصره شدید مرز مشترکش با «کوبانی» مانع از رسیدن هر کمکی اعم از ملحق‌شدن هواداران مقاومت در «کوبانی» تا کمک‌های انسان‌دوستانه از جمله آب و مواد غذایی و حتی انتقال مجروحان شده است و به تعبیری گویی با این اقدام خود، چنگ بر گلوی «کوبانی» زخمی‌ازتیغ داعش انداخته تا نفس‌هایش هرچه زودتر به شماره افتد؛ حتی داوداوغلو که پیش از این گفته بود ترکیه اجازه نمی‌دهد «کوبانی» سقوط کند، در جدیدترین اظهارنظرش از ادعای پیشین عقب‌نشینی کرده و گفته است: «تنها «کوبانی» نیازمند کمک نیست!» اما جدای از ترکیه عملکرد دولت سوریه نیز در قبال محاصره «کوبانی» قابل نقد و تامل است؛ به‌نظر می‌رسد دمشق که در چند جبهه درگیر جنگ با داعش و دیگر مخالفان است باید حتی جدای از مساله کمک به کردها به‌عنوان بخشی از شهروندان کشورش، از منظر استراتژیک مانع از رسیدن داعش به مرز مهم «کوبانی» با ترکیه شود، چراکه این امر در آینده می‌تواند معادلات قدرت در جنگ کلی با این گروه تروریستی را با مخاطرات بیشتری مواجه سازد؛ اما تاکنون هیچ اقدام موثری در این زمینه از جمله انجام حملات هوایی توسط جنگنده‌های دمشق رخ نداده است.
اما شاید این‌روزها تنها نگران‌های واقعی ساکنان «کوبانی»، مردم عادی در اقصی‌نقاط جهان به‌خصوص در ترکیه، ایران، عراق و... باشند، کسانی که تنها ابزارهای ابراز حمایت و واردآوردن فشارشان بر دولت‌ها به شبکه‌های اجتماعی و یا برگزاری تجمعات اعتراضی خیابانی و به‌تازگی برپایی کمپین اعتصاب غذا در حمایت از «کوبانی» محدود می‌شود؛ مردمی که همدلی و حمایتشان را از این طریق اعلام می‌دارند، اما باوجود همه این همدلی‌های مردمی نیز باید گفت به‌راستی «کوبانی» همچنان تنهاست، «کوبانی»‌ای که بخشی از جغرافیای نوروز و آریایی است و ساکنانش دارای پیوندهای ناگسستنی تاریخی، فرهنگی، نژادی و زبانی با دیگر مردم ایرانی هستند!
 (روزنامه شرق / اردشیر پشنگ / شماره 2134/ تاریخ 17/7/93)
پنج شنبه, 17 مهر 1393 ساعت 11:25

انارک، مبارزه در تبعید

تبعيدگاهي به نام انارک / نويسنده : وحيد رضايي
کتاب «انارک، مبارزه در تبعيد» به بررسي انارک به عنوان تبعيدگاه مدافعان دين و ولايت پرداخته و چاپ اول آن در فروردين ماه 93 در دسترس علاقمندان به کتاب قرار گرفته است. انارک يکي از تبعيدگاههاي مهم زندانيان سياسي در زمان رژيم پهلوي بود و چهره‌هاي سياسي مشهوري دوران تبعيد خود را در اين شهر سپري کرده‌اند.
اين کتاب در سه فصل و در 205 صفحه منتشر شده که فصل اول آن به توصيف شهرستان انارک و موقعيت جغرافيايي و ويژگي‌هاي طبيعي آن مي‌پردازد تا مخاطبان در ابتدا بدانند که انارک چرا به عنوان يک تبعيدگاه مورد استفاده قرار گرفت و تبعيدي‌ها در آنجا چه شرايطي داشتند.
فصل دوم به خاطرات تبعيدي‌هاي انارک مي‌پردازد که مهمترين فصل کتاب است. در اين فصل از تکرار خاطرات مشابه يا آوردن خاطرات تکراري خودداري شده و به منظور آنکه خواننده، از وقت خود براي مطالعه کتاب استفاده بهتري به عمل بياورد، تنها ان بخش از خاطراتي که ويژگي‌هاي خاصي داشتند نقل شده اند. آنگونه که در اين فصل نوشته شده، از سال 1325 خورشيدي، تبعيد مخالفان رژيم توسط ساواک به انارک آغاز شد اما پس از شهادت آيت‌الله سيدمصطفي خميني فرزند ارشد امام خميني (ره) در اول آبان 1356 و قيام نوزده دي 57 اوج گرفت. از مهمترين افرادي که دوران تبعيد خود را در شهر انارک سپري کرده‌اند مي‌توان از آيت‌الله مرحوم مرتضي پسنديده برادر گرامي امام خميني (ره)، آيت‌الله مکارم شيرازي از مراجع عظام تقليد، آيت‌الله حاج شيخ محمد‌صادق صادقي گيوي معروف به خلخالي، آيت‌الله حبيب‌الله طاهري گرگاني امام جمعه گرگان، آيت‌الله سيد‌محمد صادق روحاني، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد‌هادي خسروشاهي، حجت الاسلام والمسلمين مرحوم محمد صادق کرباسچي تهراني و‌... ياد کرد.
ويژگي مهم فصل دوم کتاب، ارائه خاطرات افرادي است که دوران تبعيد خود را در انارک سپري کرده‌اند و همچنين ارائه اسناد جالبي از ساواک درباره تبعيدشدگان به انارک است. خاطراتي که در اين بخش ذکر شده بسيار جالب است که در اينجا به ذکر سه نمونه از خاطرات مرحوم پسنديده و آيت‌الله مکارم‌شيرازي و آيت‌الله خلخالي بسنده مي‌کنيم. آيت‌الله پسنديده خاطره دفعه سوم تبعيد خود به انارک را اينگونه ذکر مي‌کند: دفعه سوم تبعيد من سال 1357 بود که از قم تبعيد شدم. در غياب من کميسيون[امنيت ملي] مرکب از فرماندار و سايرين سه سال تبعيد را مورد راي قرار داده و به اتفاق آرا تصويب کردند و به علاوه اجراي آن هم قيد نشده بود، آمدند و مرا به اداره بردند و در اداره سه نفر ديگر نيز بودند. آقاي خسروشاهي و آقايان کلانتر و ضيغمي. در آنجا به ما گفتند بايد به انارک برويد و ما چهار نفر را با چند مامور به انارک اعزام کردند. من گفتم به منزل اطلاع دهيد که پسنديده به انارک مي‌رود و در حضور خودم تلفن کردند. ما را در راه نائين معطل کردند. وقتي به انارک رسيديم دو نفر از قم يعني آقاي فيض لاريجاني و آقاي خادمي نجف‌آبادي قبل از همه آمده بودند و منزل اجاره کرده بودند و در هنگام ورود جلوي منزل حکومت انارک، حاکم بيرون آمد و مودب احترام کرد و به منزل رفتيم آنجا بوديم که از اطراف و اکناف براي ملاقات مي‌آمدند. اول ممنوع بود و بعد ديگر مانعي نبود و همگي مي‌آمدند و مي‌ماندند و بعد آقاي ناصر مکارم شيرازي به ما ملحق شد و پنج نفر شديم.
آيت‌الله مکارم‌شيرازي درباره سومين تبعيدگاه خود انارک نائين مي‌گويد: «يک روز رئيس اطلاعات شهرباني مهاباد به منزل آمد که نامه‌اي از قم آمده مثل اينکه مشکل کار پايان يافته و بايد به شهرباني بياييد. اما در شهرباني گفتند: شما بايد همين الان به سوي انارک نائين حرکت کنيد. حتي حق بازگشت به منزل و روشن ساختن وضع همسر و فرزند را هم نداريد. تا خواستم مفاد اعلاميه جهاني حقوق بشر را يادآور شوم دو مامور مسلح با دو قبضه مسلسل را در برابر خود ديدم و آنقدر فشنگ به کمرشان بسته بودند که کمربندشان از سنگيني مي‌خواست پاره شود. نفهميدم براي جنگ با لشکر سلم و تور آورده شده بودند يا براي بدرقه يک نفر تبعيدي که حتي قلم‌تراش در جيب نداشت». آيت‌الله خلخالي هم در خاطره‌اي از تبعيدگاه انارک که در کتاب نقل شده نوشته است‌: خانه‌هايي که در اطراف آبادي[انارک] قرار داشتند، بعضي مواقع از هجوم مار در امان نبودند. يک شب در پشت قهوه‌خانه ماري داخل خانه‌اي وارد شد و تمام ساکنين خانه از ترس به بيرون منزل رفتند. سرانجام با روشن کردن آتش و هدايت دود آن به داخل سوراخي که مار به درون آن خزيده بود، آن را بيرون کشيده و کشتند. بار ديگر در محوطه پاسگاه ژاندارمري دو مار را به فاصله يک روز کشتند و بچه‌گربه‌اي که متعلق به پاسگاه بود، مارها را خورد و تا مدت دو سه روز حسابي شنگول بود و جست‌وخيز فوق‌العاده‌اي داشت. علت عمده آمدن مار به داخل آبادي، کمبود آب در اطراف بود، چنان که وجود يک منبع آب و يا يک حوض در يک مدرسه، موجب جلب مارها مي‌گرديد.
فصل سوم کتاب، بازتاب‌هاي تبعيد مبارزين به انارک و اقدامات ساواک در کنترل تحرکات تبعيدي‌ها را مورد بررسي قرار داده که در اين بخش نيز اسناد و عکس‌هاي متعددي در منظر ديد مخاطبان قرار گرفته است. آنگونه که نويسنده کتاب آقاي يعقوب لطفي در مقدمه خود ذکر کرده اين بخش کاملا با اتکا به اسناد ساواک تهيه شده و در انتهاي کتاب نيز عکس‌هاي جالبي براي تکميل مجموعه در دسترس خوانندگان قرار گرفته است. موزه عبرت ايران در راستاي توليد آثار فرهنگي و با هدف صيانت از تاريخ پرافتخار ايران اسلامي، آثار فاخري در اين خصوص از جمله توليد چندين فيلم مستند درباره خاطرات مبارزين انقلاب اسلامي و نيز تهيه و ارائه کليپ‌هاي متعدد، تهيه کارت پستال، ساعت يادبود، تمبر يادبود، مولاژ گلدان، پازل‌هاي طراحي شده با عکس‌ها و تصاوير تاريخي، سي‌دي‌هاي مرتبط با موضوعات اين مرکز و ... را به منصه ظهور رسانده است. انتشارات موزه عبرت ايران نيز طي سال‌هاي اخير با انتشار کتاب‌هايي که مرتبط با عملکرد رژيم سابق درباره برخورد با فعالان سياسي و زندانيان بوده، نقش مهمي در پر کردن خلاء حاصل از عدم توجه جدي و متمرکز به اين موضوع داشته و کتاب انارک، مبارزه در تبعيد نيز براي نيل به اين هدف منتشر شده است. اين کتاب در 205 صفحه در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.
(از سایت مردم سالاری)
پنج شنبه, 17 مهر 1393 ساعت 10:48

روز تبعید برادر امام

١۶ مھر ١٣۴۶، ساواک دستور تبعید آیت الله پسندیده را صادر کرد. وی امور مربوط به دفتر حضرت امام خمینی را انجام میداد.
... در پی درگذشت آیت الله سیدمصطفی خمینی فرزند امام که به سفر سیداحمدآقا به نجف و ماندن وی نزد امام انجامید، آیت الله پسندیده تا زمان انقلاب مسئولیت ھای مربوط به بیت امام در قم را به تنھایی برعھده گرفت. حضور او در بیت امام یکی از عوامل مھم ارتباط انقلابیون با امام در نجف اشرف و نوفل لوشاتو بود. به ھمین دلیل بود که ساواک با خطرناک تشخیص دادن حضور او در قم، در یک دادگاه فرمایشی آیت الله پسندیده را برای مدت سه سال به شھر کویری انارک تبعید کرد. ولی آیت الله پسندیده حکم غیرقانونی تبعید را نادیده گرفت و با شھامت به قم بازگشت.
... مرحوم آیت الله پسندیده پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز علی رغم موقعیت ویژه اى که از مراتب علم و تجربه و مبارزات مستمر خویش داشت ھمچون گذشته افتخار وکالت امام خمینى (ره) را در امور شرعى مردم به عھده گرفت و در طول سالھاى پس از پیروزى با بزرگوارى و بى ھیچ ادعا و توقعى و بدون کمترین تغییرى در مواضع و مشى و شیوه زندگى خویش ھمان مسیر روشن گذشته را تعقیب نمود.
سرانجام این عالم ربانی و فقیه سترگ در 22 آبان سال 1375ھجری شمسی بعد از حدود یک قرن زندگی پرفراز و نشیب در سن 100سالگی بدرود حیات گفت و در مسجد بالاسر حضرت معصومه ( س ) به خاک سپرده شد.
(خبرگزاری فارس / تاریخ - تاریخ معاصر / شماره : 13930716000324 / 93/07/16 - 10:10)

انارک نیوز: لطفاً برای تکمیل خبر سری هم به  "درتبعید / گفت‌و‌گوي با سيدهادي خسروشاهي" بزنید،
صفحه81 از97